In Nederland zijn er verschillende typen knooppunten op snelwegen en provinciale wegen, die zijn ontworpen om het verkeer soepel en veilig te laten doorstromen. De exacte aantallen kunnen in de loop der tijd veranderen door infrastructurele projecten en upgrades, maar over het algemeen kunnen de knooppunten worden onderverdeeld in enkele hoofdtypen. Hier zijn enkele veelvoorkomende typen knooppunten in Nederland:
Klaverbladknooppunten: Deze knooppunten hebben de vorm van een klaverblad met vier lussen en worden vaak gebruikt op locaties waar twee snelwegen elkaar kruisen. Een bekend voorbeeld is het knooppunt De Hogt bij Eindhoven.
Turboknooppunten: Deze knooppunten hebben een vergelijkbaar ontwerp als klaverbladen, maar met extra verbindingswegen en lussen om het verkeer nog beter te geleiden. Knooppunt Leenderheide is een voorbeeld van een turboknooppunt.
Sterknooppunten: Sterknooppunten hebben meerdere takken die samenkomen in een centraal punt. Een bekend voorbeeld is het knooppunt Rottepolderplein bij Haarlem.
Haarlemmermeerkruis: Dit is een speciaal type knooppunt dat kenmerkend is voor de Nederlandse wegenbouw. Het heeft de vorm van een kruis met diagonale verbindingswegen. Het knooppunt Holendrecht bij Amsterdam is een voorbeeld van een Haarlemmermeerkruis.
Diamantaansluitingen: Dit type knooppunt heeft een centrale rotonde waarop snelwegen aansluiten. Het knooppunt Ridderkerk is een bekend voorbeeld.
Half-sterknooppunten: Deze knooppunten hebben deels het ontwerp van een sterknooppunt en deels dat van een diamantaansluiting, waarbij de snelwegen deels op een rotonde aansluiten en deels directe verbindingswegen hebben.
Weefvakken: Hoewel geen traditionele knooppunten, zijn weefvakken belangrijke locaties waar verkeer van snelwegen samenvloeit en splits, wat vaak leidt tot complexe verkeerssituaties.
Het aantal knooppunten en hun specifieke ontwerpen kan variëren, afhankelijk van de regio en de verkeersstromen. Nieuwe knooppunten worden soms gebouwd om de capaciteit en doorstroming van het wegennet te verbeteren, en bestaande knooppunten worden regelmatig gemoderniseerd en aangepast aan veranderende verkeerseisen.