Amstel

Knooppunt Amstel
Kruisende wegen
Type klaverturbine Opengesteld 1981
Het knooppunt Amstel is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als klaverturbine. Het knooppunt ligt in de stad Amsterdam in de provincie Noord-Holland. Hier begint de A2 aan de ringweg A10.

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de rivier de Amstel, die ten westen van het knooppunt langs stroomt. Hiernaar is ook de regio Amstelland en het Amstel Business Park vernoemd.

Tussen 1981 en 1990 stond het knooppunt Amstel bekend als het “knooppunt Duivendrecht”.

Inrichting
Het knooppunt is uitgevoerd als een onvolledige klaverturbine, waarbij de A10 over de A2 heen gaat. Het is het beginpunt van de A2, waar de s110 overgaat in de A2. De Ring Zuid van de A10 gaat hier over in de Ring Oost. Het knooppunt is onvolledig, omdat men vanuit Amsterdam niet de A10 richting Den Haag op kan en vice versa. Er is één klaverlus, voor verkeer vanaf de s110 richting Almere. De verbinding vanuit Utrecht naar Den Haag en van Almere richting Utrecht gaat middels turbinebogen. De aansluitende s110 telt 2×2 rijstroken, de A10 telt 2×3 rijstroken met weefvakken in beide richtingen en de A2 telt 2×4 rijstroken. Door het knooppunt lopen diverse spoorlijnen, zoals de lijn van Schiphol naar Duivendrecht en de metrolijn 50. Direct ten oosten van het knooppunt ligt het metrostation Overamstel. Het knooppunt ligt circa 1 meter boven zeeniveau.

Geschiedenis
De geschiedenis van het knooppunt Amstel en de aansluitende snelwegen is divers. De A2 is decennia ouder dan de A10, waarbij op 1 april 1954 de A2 opende tussen de Amstelbrug en Ouderkerk aan de Amstel.[1] Dat was ook de officiële openstelling van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Het duurde echter nog 27 jaar voordat er sprake was van een knooppunt tussen twee snelwegen. Op 7 juli 1981 opende de A10 tussen de RAI en het knooppunt Duivendrecht, zoals het toen bekend was, 3 jaar later dan gepland. In 1989 is dit deel verbreed naar 2×3 rijstroken. Gedurende 1990 werden diverse relaties in het knooppunt Amstel opengesteld, waarna op 20 september 1990 de A10 opende tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer.[2] In 1997 is de A2 ten noorden van het knooppunt Amstel overgedragen van Rijkswaterstaat naar de gemeente Amsterdam, waarna deze het nummer s110 kreeg.

Toekomst
Als korte-termijnmaatregel bouwt Rijkswaterstaat tot 2011 spitsstroken over de A4 en A10 tussen het knooppunt Badhoevedorp en het knooppunt Amstel, zodat ten westen van het knooppunt Amstel in de spits 2×4 rijstroken beschikbaar zijn. De spitsstroken moeten in april 2011 in gebruik genomen worden.[3]

Verder bestaan er concrete plannen om de A10 tussen het knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer naar 2×4 rijstroken te verbreden in het kader van het plangebied Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA). Begin 2010 is hiervoor het ontwerp-tracébesluit genomen, waarna later in 2010 het tracébesluit wordt verwacht. In 2011 kan dan gestart worden met de verbreding.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;[4]

s110 Amsterdam – knooppunt Amstel: 57.400
A2 knooppunt Amstel – Ouderkerk aan de Amstel: 123.500
A10 Amsterdam-s111 – knooppunt Amstel: 153.700
A10 knooppunt Amstel – Amsterdam-s109: 188.700