Het knooppunt Rottepolderplein is in 1974 opengesteld, uitgevoerd als rotonde met twee doorgaande fly-overs. Het knooppunt ligt ten oosten van Haarlem in de provincie Noord-Holland. Onder het knooppunt valt feitelijk ook de aansluiting Haarlem-Zuid, vroeger de A205. Deze is uitgevoerd als een half-stackknooppunt. Bij het knooppunt Rottepolderplein kruist de A9 de A200 en N205.
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de Rottepolder die ten zuidwesten van het knooppunt ligt. Tot 1923 stond hier ook een molen die de Rottepolder werd genoemd.
Het hoofdknooppunt bestaat uit een rotonde voor de afslaande bewegingen waarbij de A200 over het onderste niveau gaat en de A9 met een fly-over over het hoogste niveau. Alle afslaande bewegingen gaan via de rotonde, met uitzondering van de route vanaf Schiphol richting Zwanenburg, dat via een bypass gaat. De rotonde is met verkeerslichten geregeld. Direct ten zuiden van het knooppunt steekt de A9 de Ringvaart over, terwijl direct ten noorden van het knooppunt de spoorlijn Haarlem - Amsterdam onder de A9 door gaat. Zowel de A9 als A200 tellen 2x2 rijstroken. Dit knooppunt ligt circa 4 meter boven zeeniveau.
Het zuidelijke knooppunt is feitelijk de afslag Haarlem-Zuid, waar de A9 de hoofdrichting is. Hier slaat de N205 af, voorheen bewegwijzerd als A205, en administratief nog zo beschouwd omdat de feitelijke N205 direct ten westen van het knooppunt afslaat naar Hoofddorp en dus niet tot de A9 loopt. Dit stukje A205 telt 3 rijbanen en in totaal 8 rijstroken over korte afstand. De A9 verbreed van 2x2 naar 2x5 rijstroken tot het knooppunt Raasdorp. In het verlengde van de A9 ligt de Polderbaan van de luchthaven Schiphol. Dit knooppunt ligt circa 0 meter boven zeeniveau.
De A200 stond vroeger bekend als de rijksweg 5, die op 15 mei 1966 ter plaatse van het Rottepolderplein werd omgebouwd tot 2x2 autosnelweg. Op 15 november 1971 werd de snelweg opengesteld vanaf Haarlem tot Halfweg.
Voor wat betreft de A9 werd in 1958 een tracébesluit genomen om de snelweg aan te leggen vanaf de Velsertunnel tot de Schipholweg. In 1960 werd begonnen met de werkzaamheden, die echter in 1963 werden stilgelegd vanwege geldgebrek. Op 8 augustus 1967 opende het andere deel van de A9 met 2x2 rijstroken tussen het knooppunt Badhoevedorp en de Schipholweg, dat rechtstreeks aansloot op het door Rijkswaterstaat verdubbelde en tot autosnelweg omgebouwde wegvak Schipholweg - Haarlem-Zuid.
Een van de varianten voor het ontwerp van het Rottepolderplein, 1957. Tekening: Rijkswaterstaat.In de voorbereiding voor de aanleg van de noordelijke tak van het knooppunt werden varianten voorgesteld met een klaverblad en een Cheratte-oplossing (zie afbeelding), maar deze zijn nooit uitgevoerd. Een probleem hierbij was het krappe ruimtebeslag voor een knooppunt tussen de spoorlijn Haarlem - Amsterdam en de overbrugging van de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Voor een goede aansluiting met de huidige A200 diende daarvoor een aanzienlijk hoogteverschil overbrugd te worden tussen beide autosnelwegen. Met name bij toepassing van een klaverblad zouden de verbindingsbogen met krappe boogstralen en forse hellingen voor problemen zorgen. Uiteindelijk werd dan ook voor een oplossing gekozen waarbij de doorgaande relatie van de A200 op maaiveldniveau bleef en op niveau +1 een verkeersplein zou worden aangelegd voor alle andere relaties. Immer vanwege geldgebrek werd voor de doorgaande verbinding van de A9 nog niet voorzien in een gepaste oplossing. Wel zou het knooppunt worden voorbereid op een doorgaande A9 door de ruimte hiervoor te reserveren en de pijlers voor het A9-viaduct op niveau +2 reeds aan te leggen.
Uiteindelijk werd in 1971 begonnen met de bouw van het eigenlijke Rottepolderplein, dat op 11 januari 1974 werd opengesteld met de oplevering van het verkeersplein op niveau +1, samen met de A9 vanaf het knooppunt tot de Velsertunnel, en de verbinding met het zuidelijke deel van de A9 en het zuidelijke knooppunt. Met de bouw van het doorgaande A9-viaduct werd in 1980 begonnen. Wanneer dit viaduct exact is opgeleverd is niet bekend, maar zal ergens in de jaren '80 geweest zijn. Daarmee ging de relatie Velsen - Amstelveen niet meer over het met dagelijkse files geplaagde verkeersplein.
Op 8 november 2003 is het deel tussen het knooppunt Raasdorp en Haarlem-Zuid verbreed naar 2x5 rijstroken door weefvakken toe te passen. Dit viel samen met de opening van de A5.
Kromme Spieringweg 126, 1161 NK Zwanenburg, Nederland