Het knooppunt Lunetten is in 1981 opengesteld, , uitgevoerd als klaverturbine. Het knooppunt is gelegen in de stad Utrecht, in de provincie Utrecht. Hier kruist de A12 de A27.
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de voormalige buurtschap Oudenrijn, thans een bedrijventerrein in Utrecht. Vroeger bestond hier ook de gemeente Oudenrijn tot 1954. Het is vernoemd naar de Oude Rijn, thans de Leidse Rijn.
Het knooppunt Oudenrijn vanuit het oosten.Het knooppunt is uitgevoerd als klaverturbine, waarbij de drukste afslaande relaties met verbindingsbogen zijn uitgevoerd, en de rustigere met klaverlussen. Ten noorden en oosten van het knooppunt ligt een vlechtwerk vanwege de parallelstructuur van de A2 richting Amsterdam en de A12 richting Arnhem. Het knooppunt heeft een hoge capaciteit, evenals de aansluitende wegvakken. Ten westen van het knooppunt telt de A12 6+5 rijstroken, ten oosten ervan 2+3+3+2 rijstroken. De A2 naar het zuiden telt 2x4 rijstroken, naar het noorden 2+3+3+2 rijstroken. De aansluiting Utrecht-Centrum is deels in het knooppunt verwerkt, vanuit het zuiden. Naast het knooppunt staat het kantorenpark Oudenrijn, naar het zuidoosten ligt de voorstad Nieuwegein, naar het noordwesten de VINEX-wijk Leidsche Rijn van Utrecht. Alleen naar het zuidwesten is het gebied onbebouwd.
De geschiedenis van het knooppunt en de aansluitende wegvakken is divers en lang. Reeds in 1939 werd begonnen met de voorbereiding van de A12 toen tussen Utrecht en Maarsbergen grondaankopen werden gedaan. In 1941 werd begonnen met de aardenbaan tussen Houten en Bunnik, waarover de A12 moest gaan lopen. In februari 1944 werd de eerste rijbaan opengesteld tussen Houten en Bunnik. Omstreeks 1955 werd de tweede rijbaan opengesteld, en was er sprake van een autosnelweg. In 1968 werd begonnen met de bouw van het knooppunt Lunetten. Het duurde echter nog tot 24 juni 1981 voordat de A27 werd opengesteld tussen Lexmond en het knooppunt Lunetten, zodat er vanaf dat moment sprake was van een knooppunt tussen twee autosnelwegen. De aanleg van de A27 ten oosten van Utrecht had nogal wat voeten in de aarde, en er was veel protest tegen de aanleg van de verdiepte snelweg door Amelisweerd. Uiteindelijk werd de A27 hier op 29 oktober 1986 opengesteld. In dat jaar kreeg het knooppunt Lunetten ook zijn huidige vorm.
In de tijd tussen 1981 en 1986, toen de A27 vanaf Vianen reeds in gebruik was, maar de "bak Amelisweerd" nog niet, was er een tijdelijke verbindingsweg in het knooppunt. Daarbij voerde de hoofdrijbaan vanaf de A27 met een scherpe boog naar links, onder het viaduct van de rangeerbaan door om op de hoofdrijbaan van de A12 richting Den Haag uit te komen. Deze situatie is met de openstelling van de "bak Amelisweerd" verdwenen.
Omstreeks 1995 is de A12 tussen knooppunt Lunetten en Bunnik verbreed naar 2x3 rijstroken, met een aanwezige verharding voor 2x4 rijstroken. Op 16 juli 1997 werd de spitsstrook tussen Houten en knooppunt Lunetten opengesteld voor het verkeer. In 2005 is de maximumsnelheid op de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Lunetten verlaagd naar 80 en 100 km/uur op respectievelijk de parallelbanen en hoofdrijbaan. Hier is ook een trajectcontrole toegepast.
De geschiedenis van het knooppunt gaat terug tot in de jaren 30. In het rijkswegenplan was Oudenrijn voorzien als het knooppunt van de rijkswegen 2, 12 en 26. Daartoe had men een klaverbladoplossing uitgewerkt, maar deze werd te kostbaar bevonden. Voorlopig werd een verkeersplein voldoende geacht. Het verkeersplein werd direct onderdeel van de in mei 1938 opengestelde, toen nog enkelbaans rw2/rw26 van Hooggelegen tot aan de Lekbrug bij Vianen. In mei 1938 werd rijksweg 2 tussen het knooppunt en Hooggelegen verbreed naar 2x2 rijstroken. Op 25 november 1939 werd de A12 opengesteld met 2x2 rijstroken tussen Woerden en knooppunt Oudenrijn. Vanaf dat moment was er sprake van een knooppunt, uitgevoerd als 2-strooks rotonde. In 1941 werd het knooppunt verlicht en in 1942 werd de A12 met 2x2 rijstroken opengesteld tussen het knooppunt Oudenrijn en verkeersplein Laagraven. In 1948 werd de tweede rijbaan tussen het knooppunt en de Lekbrug bij Vreeswijk opengesteld. In dat jaar werd ook een tankstation opengesteld op de rotonde, eind 1953 volgde een tweede. In 1959 werd de rotonde Oudenrijn voorzien van een derde rijstrook en in 1960 werden verkeerslichten in gebruik genomen om de filevorming op de rotonde tegen te gaan. Halverwege de jaren '60 werd gestart met de ombouw van de rotonde tot klaverblad. Daartoe werden eerst de buitenste verbindingswegen van het klaverblad aangelegd en met elkaar verbonden; dit had de vorm van een vooroorlogse stuiver (vierkant met afgeronde hoeken). De stuiver werd in 1967 in gebruik genomen. Een een jaar later, op 13 november 1968, was de ombouw tot klaverblad voltooid, waarmee het knooppunt vanaf dit moment ongelijkvloers was.
In het jaar 1976 werd de A2 tussen het knooppunt Holendrecht en knooppunt Oudenrijn verbreed naar 2x3 rijstroken en in 1989 werd de A2 ten zuiden van het knooppunt verbreed naar 4+3 rijstroken. In 1977 opende de parallelstructuur tussen Oudenrijn en het knooppunt Lunetten. In 1993 werd gestart om het knooppunt Oudenrijn om te bouwen naar zijn huidige vorm als klaverturbine. Dit project werd op 29 juni 1996 opengesteld, waarmee de capaciteit van het knooppunt flink toenam. In 2005 is de maximumsnelheid op de A12 ten oosten van het knooppunt verlaagd naar 100 km/uur op de hoofdrijbaan en 80 km/uur op de parallelrijbaan. In 2009 is de A12 ten westen van het knooppunt tot aan de aansluiting De Meern verbreed. Richting oosten liggen hier nu 6 rijstroken naast elkaar, de breedste rijbaan van Nederland.
Oudenrijn
Utrecht
A2 x A12
http://www.knooppuntoudenrijn.nl
A2, 3545 Utrecht, Nederland