Het knooppunt Lunetten is in 1981 opengesteld, , uitgevoerd als klaverturbine. Het knooppunt is gelegen in de stad Utrecht, in de provincie Utrecht. Hier kruist de A12 de A27.
Naamgeving
Het knooppunt Lunetten is vernoemd naar de Utrechtse wijk Lunetten, dat op zijn beurt weer vernoemd is naar de Lunetten op de Houtense Vlakte, een vestingwerk onderdeel van de Hollandse waterlinie, welke langs de Waterlinieweg zijn gelegen.
Het knooppunt Lunetten vanuit het oosten.Het knooppunt is uitgevoerd als een mix van een klaverblad en turbineknooppunt, een klaverturbine dus. Het is enigszins vergelijkbaar met het nabijgelegen knooppunt Oudenrijn, doch minder uitgebreid. Drie van de vier interne verbindingen zijn klaverlussen, alleen de boog vanaf Gouda naar Hilversum is een directe verbindingsboog. Aan de westkant van het knooppunt zit een vlechtwerk om het lokale van het doorgaande verkeer te scheiden vanwege de parallelstructuur van de A12 langs de zuidkant van Utrecht. De A12 gaat over de A27 heen, waarbij de A12 ten westen van het knooppunt 2+3+3+2 rijstroken telt en ten oosten ervan 2x3 rijstroken. De A27 telt ten zuiden van het knooppunt 3+2 rijstroken plus een spitsstrook richting noorden. Ten noorden van het knooppunt liggen 2x4 rijstroken, bestaande uit weefvakken naar knooppunt Rijnsweerd. Het knooppunt ligt circa 3 meter boven zeeniveau.
De geschiedenis van het knooppunt en de aansluitende wegvakken is divers en lang. Reeds in 1939 werd begonnen met de voorbereiding van de A12 toen tussen Utrecht en Maarsbergen grondaankopen werden gedaan. In 1941 werd begonnen met de aardenbaan tussen Houten en Bunnik, waarover de A12 moest gaan lopen. In februari 1944 werd de eerste rijbaan opengesteld tussen Houten en Bunnik. Omstreeks 1955 werd de tweede rijbaan opengesteld, en was er sprake van een autosnelweg. In 1968 werd begonnen met de bouw van het knooppunt Lunetten. Het duurde echter nog tot 24 juni 1981 voordat de A27 werd opengesteld tussen Lexmond en het knooppunt Lunetten, zodat er vanaf dat moment sprake was van een knooppunt tussen twee autosnelwegen. De aanleg van de A27 ten oosten van Utrecht had nogal wat voeten in de aarde, en er was veel protest tegen de aanleg van de verdiepte snelweg door Amelisweerd. Uiteindelijk werd de A27 hier op 29 oktober 1986 opengesteld. In dat jaar kreeg het knooppunt Lunetten ook zijn huidige vorm.
In de tijd tussen 1981 en 1986, toen de A27 vanaf Vianen reeds in gebruik was, maar de "bak Amelisweerd" nog niet, was er een tijdelijke verbindingsweg in het knooppunt. Daarbij voerde de hoofdrijbaan vanaf de A27 met een scherpe boog naar links, onder het viaduct van de rangeerbaan door om op de hoofdrijbaan van de A12 richting Den Haag uit te komen. Deze situatie is met de openstelling van de "bak Amelisweerd" verdwenen.
Omstreeks 1995 is de A12 tussen knooppunt Lunetten en Bunnik verbreed naar 2x3 rijstroken, met een aanwezige verharding voor 2x4 rijstroken. Op 16 juli 1997 werd de spitsstrook tussen Houten en knooppunt Lunetten opengesteld voor het verkeer. In 2005 is de maximumsnelheid op de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Lunetten verlaagd naar 80 en 100 km/uur op respectievelijk de parallelbanen en hoofdrijbaan. Hier is ook een trajectcontrole toegepast.
Later zijn er kleine aanpassingen aan het knooppunt doorgevoerd. In 1996 werd de A27 ten noorden van het knooppunt verbreed naar 2x3 rijstroken en op 2 januari 1996 opende de eerste spitsstrook van Nederland tussen Den Dolder en De Uithof, aansluitend op het knooppunt. Voor 2005 (exacte datum onbekend) is een kleine aanpassing doorgevoerd aan de rangeerbaan vanaf Lunetten richting de lus naar Utrecht. Voorheen moest het verkeer vanuit het zuiden naar de Waterlinieweg via de tweestrooks uitvoegstrook richting Amersfoort, om dan de rangeerbaan op te gaan. Deze stromen zijn ontward door het verkeer richting de Waterlinieweg pas later te laten uitvoegen, en zodoende ervoor te zorgen dat dit verkeer niet in een eventuele file richting Amersfoort hoeft te staan.
Lunetten
Utrecht
A12 A27
http://www.knooppuntlunetten.nl
E35, 3524, 3524 Utrecht, Nederland