Het knooppunt Kethelplein is in 1967 opengesteld, uitgevoerd als onvolledige klaverturbine. Het knooppunt ligt bij Schiedam, in de provincie Zuid-Holland. Hier kruist de A4 de A20.
Over het knooppunt
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het voormalig dorp Kethel, dat thans onderdeel is van Schiedam. Het werd in 1941 geannexeerd door Schiedam. Het was daarvoor onderdeel van de gemeente Kethel en Spaland.
Inrichting
Het knooppunt is uitgevoerd als een onvolledige klaverturbine, waarbij de A4 begint op de A20. De A20 loopt over het laagste niveau, terwijl er een turbineboog is vanaf Rotterdam richting Spijkenisse. De verbinding vanaf Spijkenisse richting Hoek van Holland gaat via een klaverlus. Het knooppunt is voorbereid op een doortrekking naar het noorden, de zogenaamde ontbrekende schakel Delft-Schiedam. De aardenbanen hiervoor zijn over het gehele tracé vanaf Delft al gebouwd en zelfs het centrale kunstwerk heeft al pilaren voor de doorgaande rijbanen. In het knooppunt zijn de ooit bedoelde klaverlussen nog te herkennen, waaruit op te maken is dat het knooppunt bedoeld was als een klaverturbine met één turbineboog, die reeds bestaat, vergelijkbaar met het knooppunt Hattemerbroek.
Geschiedenis
Reeds in 1957 werd de toenmalige rijksweg 19 (A4) opgenomen in het rijkswegenplan en in 1965 werd hiervoor een tracébesluit genomen. In 1968 werd begonnen met de bouw van de aardenbanen tussen Delft en het knooppunt Kethelplein, waarvan de bouw in 1976 is stilgelegd.
Ondertussen werd op 5 juni 1967 de A20 opengesteld tussen Vlaardingen-West en Schiedam, op hetzelfde moment dat de A4 tot aan Pernis werd opengesteld, inclusief Beneluxtunnel. Het knooppunt en toeleidende wegen werden dus op dezelfde dag opengesteld. Op 11 mei 2002 opende de tweede Beneluxtunnel, en kreeg de snelweg 4x2+1 rijstroken (met een wisselstrook).