Het knooppunt Everdingen is in 1980 opengesteld, uitgevoerd als onvolledig turbineknooppunt. Het knooppunt ligt ten zuiden van Utrecht in de provincie Utrecht, waar de A2 de A27 kruist.
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het dorp Everdingen dat bijna 4 kilometer ten zuidoosten van het knooppunt ligt. Vianen grenst direct aan het knooppunt en ook Hagestein ligt dichterbij. Er is wel eens verwarring in de verkeersinformatie doordat na het knooppunt Everdingen ook de aansluiting Everdingen volgt. Daardoor komen er berichten als "tussen Everdingen en Everdingen 2 kilometer file".
In de jaren '80 werd het knooppunt in de verkeersinformatie geregeld "knooppunt Hagestein" genoemd.
Het knooppunt is uitgevoerd als onvolledig turbineknooppunt, waarbij de A27 over de A2 heen gaat. Men kan alleen vanaf Amsterdam richting Breda en vice versa, en vanaf Utrecht richting Den Bosch en vice versa. Men kan niet vanaf Utrecht richting Amsterdam of vanaf Breda richting Den Bosch. De verbindingsbogen zijn allen met 2 rijstroken uitgevoerd, zodat er sprake is van hoge capaciteit. Beide snelwegen kruisen elkaar onder een relatief beperkte hoek, wat vrij uniek is in Nederland.
De geschiedenis van het knooppunt zelf gaat niet zo ver terug, maar van de A2 des te meer. Reeds in 1938 werd de toenmalige rijksweg 26 tussen Vreeswijk (thans Nieuwegein) en Vianen met één rijbaan opengesteld, waarna op 12 oktober 1961 de rijksweg 26 tussen Vianen en Beesd werd opengesteld met 2x2 rijstroken. In 1967 werd de aansluiting Vianen ongelijkvloers gemaakt. De A27 werd in 1980 tussen Lexmond en knooppunt Everdingen met één rijbaan opengesteld, waarmee er sprake was van een knooppunt tussen twee rijkswegen. In 1981 werd de tweede rijbaan geopend en was er sprake van een autosnelweg A27. Op 24 juni 1981 opende de A27 tot aan het knooppunt Lunetten.
Op 22 november 1999 werd een plusstrook opengesteld tussen Houten en knooppunt Everdingen. In 2000 is de A2 tussen Nieuwegein en knooppunt Everdingen verbreed naar 2x3 rijstroken. In 2002 werden in beide richtingen spitsstroken opengesteld tussen knooppunt Everdingen en de aansluiting Everdingen. In de periode 2009-2010 zijn de viaducten van de semidirecte verbindingswegen vervangen in het kader van de verbreding van de A2. In 2010 werd een verbreding van de A2 tussen het knooppunt Everdingen en het knooppunt Deil naar 2x4 rijstroken afgerond.
In de tijd tussen 1981 en 1986, toen de A27 vanaf Vianen reeds in gebruik was, maar de "bak Amelisweerd" nog niet, was er een tijdelijke verbindingsweg in het knooppunt. Daarbij voerde de hoofdrijbaan vanaf de A27 met een scherpe boog naar links, onder het viaduct van de rangeerbaan door om op de hoofdrijbaan van de A12 richting Den Haag uit te komen. Deze situatie is met de openstelling van de "bak Amelisweerd" verdwenen.
Omstreeks 1995 is de A12 tussen knooppunt Lunetten en Bunnik verbreed naar 2x3 rijstroken, met een aanwezige verharding voor 2x4 rijstroken. Op 16 juli 1997 werd de spitsstrook tussen Houten en knooppunt Lunetten opengesteld voor het verkeer. In 2005 is de maximumsnelheid op de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Lunetten verlaagd naar 80 en 100 km/uur op respectievelijk de parallelbanen en hoofdrijbaan. Hier is ook een trajectcontrole toegepast.
De geschiedenis van het knooppunt gaat terug tot in de jaren 30. In het rijkswegenplan was Oudenrijn voorzien als het knooppunt van de rijkswegen 2, 12 en 26. Daartoe had men een klaverbladoplossing uitgewerkt, maar deze werd te kostbaar bevonden. Voorlopig werd een verkeersplein voldoende geacht. Het verkeersplein werd direct onderdeel van de in mei 1938 opengestelde, toen nog enkelbaans rw2/rw26 van Hooggelegen tot aan de Lekbrug bij Vianen. In mei 1938 werd rijksweg 2 tussen het knooppunt en Hooggelegen verbreed naar 2x2 rijstroken. Op 25 november 1939 werd de A12 opengesteld met 2x2 rijstroken tussen Woerden en knooppunt Oudenrijn. Vanaf dat moment was er sprake van een knooppunt, uitgevoerd als 2-strooks rotonde. In 1941 werd het knooppunt verlicht en in 1942 werd de A12 met 2x2 rijstroken opengesteld tussen het knooppunt Oudenrijn en verkeersplein Laagraven. In 1948 werd de tweede rijbaan tussen het knooppunt en de Lekbrug bij Vreeswijk opengesteld. In dat jaar werd ook een tankstation opengesteld op de rotonde, eind 1953 volgde een tweede. In 1959 werd de rotonde Oudenrijn voorzien van een derde rijstrook en in 1960 werden verkeerslichten in gebruik genomen om de filevorming op de rotonde tegen te gaan. Halverwege de jaren '60 werd gestart met de ombouw van de rotonde tot klaverblad. Daartoe werden eerst de buitenste verbindingswegen van het klaverblad aangelegd en met elkaar verbonden; dit had de vorm van een vooroorlogse stuiver (vierkant met afgeronde hoeken). De stuiver werd in 1967 in gebruik genomen. Een een jaar later, op 13 november 1968, was de ombouw tot klaverblad voltooid, waarmee het knooppunt vanaf dit moment ongelijkvloers was.
In het jaar 1976 werd de A2 tussen het knooppunt Holendrecht en knooppunt Oudenrijn verbreed naar 2x3 rijstroken en in 1989 werd de A2 ten zuiden van het knooppunt verbreed naar 4+3 rijstroken. In 1977 opende de parallelstructuur tussen Oudenrijn en het knooppunt Lunetten. In 1993 werd gestart om het knooppunt Oudenrijn om te bouwen naar zijn huidige vorm als klaverturbine. Dit project werd op 29 juni 1996 opengesteld, waarmee de capaciteit van het knooppunt flink toenam. In 2005 is de maximumsnelheid op de A12 ten oosten van het knooppunt verlaagd naar 100 km/uur op de hoofdrijbaan en 80 km/uur op de parallelrijbaan. In 2009 is de A12 ten westen van het knooppunt tot aan de aansluiting De Meern verbreed. Richting oosten liggen hier nu 6 rijstroken naast elkaar, de breedste rijbaan van Nederland.
Everdingen
Everdingen
A2 A27
http://www.knooppunteverdingen.nl
A2, 4131 Vianen, Nederland