Het knooppunt De Hoek is in 2003 opengesteld, uitgevoerd als splitsing. Het knooppunt ligt bij de luchthaven Schiphol in de provincie Noord-Holland. Hier splitst de A5 van de A4 af.
Over het knooppunt
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het voormalige buurtschap De Hoek, wat nu een kantorenpark ten westen van het knooppunt is.
Inrichting
Het knooppunt De Hoek is een splitsing met vlak daarbij de aansluiting Hoofddorp op de N201 als halfklaverblad, zodat de situatie enigszins vergelijkbaar is met het nabijgelegen knooppunt Burgerveen. De A4 is de hoofdrichting, de A5 splitst daar vanaf met tweestrooks verbindingswegen. Vanuit Amsterdam bevindt zich een vlechtwerk in verband met de aansluiting Hoofddorp. De A4 telt vanuit het zuiden 2x5 rijstroken die overgaat in 2x4 rijstroken richting Amsterdam, de A5 telt 2x2 rijstroken en loopt parallel aan de Polderbaan, een landingsbaan van Schiphol. Direct ten oosten van het knooppunt bevindt zich de luchthaven Schiphol. Ten noorden van het knooppunt gaat de spoorlijn Amsterdam - Den Haag ondergronds. Het knooppunt ligt circa 3 meter beneden zeeniveau.
Geschiedenis
De A4 opende reeds op 25 juni 1938 voor het verkeer tussen Amsterdam en Sassenheim, wat in 1966 werd vervangen door een nieuw tracé met 2x3 rijstroken. Toen werd ook de Schipholtunnel opengesteld. In 1987 en 1988 is het deel tussen het knooppunt Badhoevedorp en Hoofddorp verbreed naar 2x4 rijstroken en in 1998 opende de tweede Schipholtunnel, zodat er 2x4 plus 2x2 weefvakken beschikbaar waren. In 1999 begon de aanleg van de A5 en op 8 november 2003 opende de A5 tussen het knooppunt De Hoek en het knooppunt Raasdorp voor het verkeer. Vanaf dat moment is er sprake van het knooppunt De Hoek in zijn huidige vorm.