Het knooppunt Burgerveen is in1961 opengesteld, uitgevoerd als splitsing. Het knooppunt ligt ten noorden van Leiden in de provincie Noord-Holland, waar de A44 van de A4 afsplitst.
Over het knooppunt
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het dorpje Burgerveen, dat 2 kilometer ten noordoosten van het knooppunt ligt.
Inrichting
Het knooppunt Burgerveen is vormgegeven als splitsing met de aansluiting Nieuw-Vennep erin verweven. De A4 is de doorgaande richting, de A44 slaat af. De aansluiting Nieuw-Vennep is vanuit alle richtingen berijdbaar op het knooppunt. Het knooppunt zelf is echter onvolledig, men kan niet vanuit Leiden richting Den Haag rijden en vice versa, hiervoor dient men de aansluiting Nieuw-Vennep te gebruiken. De A4 en A44 ten zuiden van het knooppunt tellen beiden 2x2 rijstroken, de A4 naar het noorden telt 2x5 rijstroken. De aansluitende N207 is een 2x2 weg richting Leimuiden en een 1x2 weg richting Nieuw-Vennep. Ongeveer 2 kilometer ten westen van het knooppunt loopt de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Rotterdam en 3 kilometer naar het zuidwesten ligt het Ringvaartaquaduct dat ook de grens met Zuid-Holland vormt. Het knooppunt ligt circa 4 meter beneden zeeniveau.
Geschiedenis
De geschiedenis van de A4 gaat terug tot de tweede helft van de jaren 30, toen op 25 juni 1938 de rijksweg 4 opende tussen Amsterdam en Sassenheim. Tevens werden die tijd grondaankopen uitgevoerd voor de rijksweg 4A richting Den Haag. Op 28 februari 1961 opende de A4 tussen het knooppunt Burgerveen en Roelofarendsveen, inclusief het Ringvaartaquaduct, waarmee het knooppunt opengesteld werd. In september 1976 werd het deel tussen knooppunt Burgerveen en Hoofddorp verbreed naar 2x4 rijstroken en in 1999 en 2003 openden in respectievelijk richting Amsterdam en Den Haag spitsstroken aan de linkerzijde, zodat 2x5 rijstroken beschikbaar waren.