Knooppunt Bocholtz is in 1970 opgenesteld (omgebouwd in 2001), een voormalig knooppunt in de snelweg A76 en autoweg N281. Het voormalige knooppunt ligt in de provincie Limburg vlakbij de Duitse grens.
Over het knooppunt
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de dorpskern Bocholtz wat zo'n 2 km ten zuiden van het knooppunt ligt. Tot 1982 was dit een zelfstandige gemeente. Sindsdien behoort het tot de gemeente Simpelveld.
Inrichting
Van oorsprong was knooppunt Bocholtz een volledig klaverblad met parallelbanen. Tegenwoordig is het een vrij simpele afrit die wel wat weg heeft van een haarlemmermeeraansluiting. Echter aan de westkant zitten de af- en toerit van en naar de A76 aan de noordzijde van de N281. Deze afrit valt ook in de categorie knooppuntachtige afritten.
De A76 is nog steeds de doorgaande weg en gaat onder de N281 door. Op de N281 zitten de op- en afritten aangetakt op 2 grote kruispunten geregeld met een VRI.
Geschiedenis
Het knooppunt moest de verbinding vormen tussen de A76 en A78. De A78 zou de zuidelijkste oost-westverbinding moeten worden in Nederland die Maastricht via de A76 met Duitsland ging verbinden. Rijksweg A78 is er echter nooit gekomen, hiervoor in de plaats ligt de stuk noordelijker gelegen A79 die in 1975 is aangelegd. De provincie Limburg had namelijk een voorkeur om ten noorden van Maastricht een oost-westverbinding te maken. De A79 is ook in opdracht van de provincie Limburg aangelegd als provinciale weg en daarna in beheer overgedragen aan Rijkswaterstaat. Hierdoor zag men geen nut meer om ten zuiden van Maastricht ook een dure verbinding aan te leggen en is de A78 afgeketst.
Er ligt wel een oost-westverbinding deels op het A78-tracé, de provinciale weg N278. Deze verbindt net ten zuidwesten van Maastricht de Belgische N79 met de Duitse Bundesstraße b1. De N281 die over het voormalige knooppunt ligt is een aftakking van de N278. Omdat deze weg vrij rustig is en weinig verkeersaanbod heeft is in 2001 besloten het hele ruime klaverblad op te ruimen en het knooppunt in te richten als de afritconstructie zoals deze er nu nog ligt. Op het hoofdviaduct van de N281 na zijn de andere kunstwerken opgeblazen. Het enige spoor dat nu nog te zien is wat herinnert aan de A78 is het knooppunt Europaplein (Maastricht) die de A2 en de N278 met elkaar verbindt. Bij Bocholtz is het aan het grondbeslag en de ruime inrichting van de afritconstructie nog te zien dat hier ooit een knooppunt heeft gelegen.