Het knooppunt Benelux is in 1972 opengesteld, uitgevoerd als een onvolledig stackknooppunt. Het is gelegen aan de zuidwestkant van Rotterdam in de provincie Zuid-Holland, hier eindigt de A4 op de A15.
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het samenwerkingsverband BENELUX, wat staat voor België, Nederland en Luxemburg. Het knooppunt staat ook wel bekend als de Beneluxster en/of het Beneluxplein en de A4 heet ook wel de Beneluxweg. Dicht bij het knooppunt liggen Hoogvliet, Pernis en Poortugaal.
Het knooppunt is uitgevoerd als een onvolledig stackknooppunt. Het is één van de weinige stacks van Nederland, waarbij de A4 uit het noorden eindigt op de A15. De verbindingsbogen van en naar de A4 gaan over de A15 heen en zijn tweestrooks. De A15 telt 2x3 rijstroken, de A4 kent een parallelstructuur met 5 rijbanen en in totaal 9 rijstroken vanwege de Beneluxtunnel. Het knooppunt is voorbereid op een doortrekking van de A4 naar het zuiden, tussen Poortugaal en Hoogvliet is hiervoor ook ruimte vrijgehouden. In het A4-deel van het knooppunt is een aansluiting naar de Vondelingenweg ingebouwd. Vanaf de A15 is deze aansluiting via een omweg te bereiken. Door het knooppunt loopt metrolijn C van de Rotterdamse metro (de voormalige Calandlijn). De omgeving van het knooppunt is grotendeels bebouwd, met naar het noordwesten en noordoosten grootschalige industrie en havens. Ten westen van het knooppunt staat een enorme raffinaderij van Shell. Naar het zuidwesten ligt de plaats Hoogvliet, naar het zuidoosten Poortugaal. Rotterdam ligt wat verder naar het oosten.
De ontwikkeling van autosnelwegen ten westen van Rotterdam begon relatief laat. De haven van Rotterdam was in de jaren 60 de grootste ter wereld en in 1967 opende de Beneluxtunnel. Op 27 december 1972 opende de A4 tussen Pernis en het knooppunt Benelux, en de A15 vanaf het knooppunt Benelux tot aan Charlois met 2x2 rijstroken. Op 6 november 1975 werd dit deel vernieuwd en met 2x3 rijstroken opengesteld. Op 2 april 1980 opende de A15 met 2x3 rijstroken tot aan Spijkenisse, inclusief de Botlektunnel.
Oorspronkelijk was de rijksweg 19 (nu A4) voorzien doorgetrokken te worden richting het Hellegatsplein. Deze optie is nog steeds open in de Nota Mobiliteit, maar geld ontbreekt. In het oorspronkelijk ontwerp van het knooppunt is met deze doortrekking rekening gehouden. De later aangelegde metrolijn dwars door het knooppunt is ook zodanig getraceerd dat een toekomstige voltooiing van het sterknooppunt niet in de weg wordt gestaan.
A15, 3195 Hoogvliet Rotterdam, Nederland