Het knooppunt Badhoevedorp is in 1969 opengesteld, uitgevoerd als klaverblad. Het knooppunt ligt net buiten Amsterdam in de provincie Noord-Holland. Hier kruist de A4 de A9.
Het knooppunt is vernoemd naar het plaatsje Badhoevedorp, tegenwoordig een voorstad van Amsterdam dat ten westen van het knooppunt aan beide zijden van de A9 ligt.
Het knooppunt Badhoevedorp is een standaard klaverblad met rangeerbanen. De A4 gaat hier over de A9 heen. Opvallend is dat de spoorlijn van Amsterdam naar Schiphol in de middenberm van de A4 loopt met vier sporen. De A4 telt 2x3 doorgaande rijstroken, wat ten zuiden van het knooppunt verbreed naar 2x6 rijstroken. De A9 telt 2x2 rijstroken naar het westen en 2x4 rijstroken naar het oosten. Ten noorden van het knooppunt ligt de kern Badhoevedorp, naar het zuiden de luchthaven Schiphol. De andere zijden zijn nog onbebouwd. Het knooppunt ligt circa 0 meter boven zeeniveau.
Reeds in 1938 opende de A4 tussen Amsterdam en Sassenheim, destijds over een ander tracé dat nu niet meer gebruikt wordt. Op 9 november 1966 opende de A4 met 2x3 rijstroken vanaf Amsterdam-Sloten tot aan de Schipholweg direct ten zuiden van het knooppunt. Op 8 augustus 1967 opende de A9 tussen Aalsmeer en het knooppunt Badhoevedorp met 2x3 rijstroken en verder naar Haarlem-Zuid met 2x2 rijstroken. Hiermee was ook het knooppunt in zijn huidige vorm gereed en was het eerste klaverblad met rangeerbanen in Nederland.
In 1987 en 1988 is de A4 tussen het knooppunt Badhoevedorp en Hoofddorp verbreed naar 2x4 rijstroken, waarna in 1988 tweestrooks weefvakken tot aan Schiphol werden opengesteld, zodat effectief 2x6 rijstroken beschikbaar zijn.
De oorspronkelijk brede middenberm van de A4 werd eerst gevuld met de dubbelsporige Schipholspoorlijn, waar altijd al rekening mee was gehouden (geopend 1978). Daarna is besloten de spoorlijn te verdubbelen naar 4 sporen, ten koste van een ruimtereservering voor de A4. Dit betekende tevens dat de rechter hoofd- en parallelbaan van de A4 niet langer onder hun eigen velden van het viaduct van de N232 door konden, en is dit viaduct aan de noordwestzijde met een veld verlengd. Dit had een minder goed alignement van deze rijbanen in het knooppunt tot gevolg.
Tevens zijn in 2010 en 2011 spitsstroken op de A9 aangelegd tussen het knooppunt Velsen en knooppunt Badhoevedorp. Deze zijn op 1 maart 2011 opengesteld.
Badhoevedorp
Badhoevedorp
A4 A9
http://www.knooppuntbadhoevedorp.nl
A4, 1171 Schiphol, Nederland