Het knooppunt Amstel is opengesteld in 1981, uitgevoerd als klaverturbine. Het knooppunt ligt in de stad Amsterdam in de provincie Noord-Holland. Hier begint de A2 aan de ringweg A10.
Over het knooppunt
Het knooppunt is vernoemd naar de rivier de Amstel, die ten westen van het knooppunt langs stroomt. Hiernaar is ook de regio Amstelland en het Amstel Business Park vernoemd.
Tussen 1981 en 1990 stond het knooppunt Amstel bekend als het "knooppunt Duivendrecht".
Inrichting
Het knooppunt is uitgevoerd als een onvolledige klaverturbine, waarbij de A10 over de A2 heen gaat. Het is het beginpunt van de A2, waar de s110 overgaat in de A2. De Ring Zuid van de A10 gaat hier over in de Ring Oost. Het knooppunt is onvolledig, omdat men vanuit Amsterdam niet de A10 richting Den Haag op kan en vice versa. Er is één klaverlus, voor verkeer vanaf de s110 richting Almere. De verbinding vanuit Utrecht naar Den Haag en van Almere richting Utrecht gaat middels turbinebogen. De aansluitende s110 telt 2x2 rijstroken, de A10 telt 2x3 rijstroken met weefvakken in beide richtingen en de A2 telt 2x4 rijstroken. Door het knooppunt lopen diverse spoorlijnen, zoals de lijn van Schiphol naar Duivendrecht en de metrolijn 50. Direct ten oosten van het knooppunt ligt het metrostation Overamstel. Het knooppunt ligt circa 1 meter boven zeeniveau.
Geschiedenis
De geschiedenis van het knooppunt Amstel en de aansluitende snelwegen is divers. De A2 is decennia ouder dan de A10, waarbij op 1 april 1954 de A2 opende tussen de Amstelbrug en Ouderkerk aan de Amstel.[1] Dat was ook de officiële openstelling van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Het duurde echter nog 27 jaar voordat er sprake was van een knooppunt tussen twee snelwegen. Op 7 juli 1981 opende de A10 tussen de RAI en het knooppunt Duivendrecht, zoals het toen bekend was, 3 jaar later dan gepland. In 1989 is dit deel verbreed naar 2x3 rijstroken. Gedurende 1990 werden diverse relaties in het knooppunt Amstel opengesteld, waarna op 20 september 1990 de A10 opende tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer.[2] In 1997 is de A2 ten noorden van het knooppunt Amstel overgedragen van Rijkswaterstaat naar de gemeente Amsterdam, waarna deze het nummer s110 kreeg.