Het knooppunt Almere is opgesteld in 1999, uitgevoerd als half turbineknooppunt. Hier eindigt de A27 op de A6.
Over het knooppunt
Het knooppunt Almere is vernoemd naar de stad Almere, één van de weinige knooppunten in Nederland die is vernoemd naar een grotere stad. Dit is waarschijnlijk het resultaat van het feit dat er geen historische buurtschappen of kernen aanwezig waren.
Inrichting
Het knooppunt is uitgevoerd als een halfturbine, met een hoge capaciteit. De A6 is de doorgaande richting vanaf Amsterdam naar Lelystad, terwijl de A27 uit Utrecht hier eindigt. Alle verbindingsbogen tellen 2 rijstroken. Wel versmallen twee bogen bij het einde naar één rijstrook om het invoegen te vergemakkelijken. Alle takken van het knooppunt tellen 2x2 rijstroken. Het knooppunt ligt 4 meter beneden zeeniveau, ter hoogte van Almere-Buiten. In het knooppunt staan 5 betonnen olifanten als kunstobject.
Geschiedenis
Op 30 september 1981 opende de eerste rijbaan van de A6 tussen Almere en Lelystad, waarna op 22 juni 1983 de tweede rijbaan opende, en er sprake was van een autosnelweg A6. Lange tijd was niet zeker waar de A27 zou aanlanden op de A6, en begin jaren '90 was een gelijkvloerse aansluiting ter plaatse van het halfklaverblad met de Tussenring (s104) nog in gesprek. Bij de aanleg van de A27 werd toch besloten tot een volwaardig knooppunt. Op 13 december 1999 de A27 opende de A27 tot aan het knooppunt Almere.