Ypenburg

Knooppunt Ypenburg
Kruisende wegen
Type splitsing+afrit

Opengesteld 1957
Het knooppunt Ypenburg is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als splitsing met een volledige afrit (Den Haag-Zuid). Het knooppunt is gelegen bij Den Haag, in de provincie Zuid-Holland. Hier begint de A13 aan de A4.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het voormalige vliegveld Ypenburg, dat tegenwoordig een woonwijk van Den Haag is. Deze wijk ligt ten oosten van het knooppunt.

Inrichting
Het knooppunt is vormgegeven als splitsing. De A4 is de doorgaande richting en verkeer vanaf Amsterdam naar Rotterdam en vice versa is gestroomlijnd door verbindingswegen met elk 3 rijstroken, één van de breedste van Nederland. In het hart van het knooppunt is een afrit gelegen naar de Rotterdamseweg. Verkeer vanuit Rotterdam richting Delft moet via deze afrit, het knooppunt is dus feitelijk incompleet. De A4 kent een parallelstructuur vanuit het westen met 2+3+3+2 rijstroken, die overgaat in vlechtwerken naar het knooppunt Prins Clausplein. De A13 is een snelweg met 2×3 rijstroken met weefvakken tot aan de aansluiting Delft-Noord. Ten westen van het knooppunt ligt een golfbaan, de overige zijden zijn bebouwd met de stad Den Haag en de VINEX-wijk Ypenburg.

Geschiedenis
In 1938 opende de rijksweg 13 tussen Nootdorp en Delft als een 2×2 snelweg. In 1939 begon de uitvoering van het verkeersplein Ypenburg, evenals de grondwerken voor de A4 tussen Ypenburg en Leidschendam, waarvan de werkzaamheden in 1941 stil werden gelegd vanwege de tweede wereldoorlog. In 1950 werd besloten om de A13 te verbreden naar 2×3 rijstroken en in 1954 werden de werkzaamheden aan de A4 tussen Ypenburg en Leidschendam weer voortgezet. In 1957 kon de A4 opengesteld worden tussen knooppunt Ypenburg en het knooppunt Prins Clausplein en werd ook het verkeersplein Ypenburg opengesteld.

Op 22 mei 1960 opende de A13 met 2×3 rijstroken op een nieuw tracé. Op 20 oktober 1969 werd het knooppunt Ypenburg deels conflictvrij opgeleverd na een reconstructie. In 1981 kreeg de A13 als eerste snelweg van Nederland verkeerssignalering, waarna in 1985 de N4 als 2×2 autoweg opende tussen Ypenburg en Plaspoelpolder. Op 10 oktober 1985 werd het knooppunt Ypenburg hierop aangepast. Op 29 april 1998 werd de autoweg N4 naar 2×3 autosnelweg A4 verbreed tot aan Den Haag-Zuid, waarna ook de vlechtwerken tussen knooppunt Ypenburg en het knooppunt Prins Clausplein openden. In 1999 is het knooppunt Ypenburg opnieuw aangepast, de laatste aanpassing aan het knooppunt.

In de jaren ’60 was er naast het plan voor de Utrechtsebaan ook een plan voor een Rotterdamsebaan, in het verlengde van rijksweg 13. Hiertoe is een knooppuntontwerp gemaakt, dat niet is gerealiseerd.

Toekomst
Er zijn plannen om het zogenaamde "trekvliettracé" vanaf het knooppunt Ypenburg te bouwen richting het centrum van Den Haag. Het doel is om Den Haag beter bereikbaar te maken met meer alternatieve routes. In 2010 moet het ontwerp gemaakt worden.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A4 knooppunt Prins Clausplein – knooppunt Ypenburg: 207.300
A4 knooppunt Ypenburg – Plaspoelpolder: 113.300
A13 knooppunt Ypenburg – Delft-Noord: 183.900