Vught

Knooppunt Vught
Kruisende wegen
Type splitsing

Opengesteld 1968
Het knooppunt Vught is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als splitsing. Het knooppunt ligt ten zuiden van Den Bosch in de provincie Noord-Brabant, en hier splitst de A65 af van de A2.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de plaats Vught, dat direct ten zuidwesten van het knooppunt is gelegen.

Inrichting
Het knooppunt is een standaard splitsing, waarbij de A2 de doorgaande route is met 2×2 rijstroken richting Eindhoven en 2×4 richting Den Bosch. De A65 is een korte 2×2 snelweg door Vught. Op het knooppunt zelf is het niet mogelijk om vanaf Eindhoven richting Tilburg te reizen, maar op minder dan 1 kilometer afstand bevindt zich zowel aan de A2 als A65 een afrit, waardoor verkeer toch van deze verbinding gebruik kan maken. Door het knooppunt stroomt de rivier de Dommel. Het knooppunt Vught ligt circa 7 meter boven zeeniveau.

Geschiedenis
De weg van Den Bosch naar Eindhoven bestond al lang voordat er een snelweg werd gebouwd, en in 1955 werd besloten om de weg te verdubbelen, maar niet als autosnelweg. In 1959 werd het gedeelte door Vught verdubbeld, ter plaatsen van het huidige knooppunt was toen nog een rotonde. Op 14 juli 1964 opende de A65 tussen Vught en het knooppunt Vught, waarna de A2 met 2×2 rijstroken volgde tot aan het knooppunt Hintham op 15 juli 1968.

In 1979 werd een tracébesluit genomen om de A2 tussen het knooppunt Vught en het knooppunt Ekkersweijer om te bouwen naar autosnelweg. De werkzaamheden begonnen 7 jaar later, in 1986. Pas 10 jaar later, op 17 april 1996 was de ombouw naar autosnelweg voltooid. In 2002 is de A2 tussen het knooppunt Empel en knooppunt Vught verbreed naar 2×3 rijstroken en in 2006 begon men met de ombouw naar 4×2 rijstroken rond Den Bosch. Het eerste deel vanaf het knooppunt Vught naar Sint Michelsgestel kreeg hierbij 2×4 rijstroken. Op 13 januari 2010 waren deze werkzaamheden officieel afgerond.

Toekomst
Amper 5 jaar na de ombouw van N2 naar A2 bestonden er alweer plannen om de A2 te verbreden. In eerste instantie zou dit door middel van een spitsstrook in elke richting gebeuren, maar in 2008 werd besloten voor een solide verbreding naar 2×3 rijstroken. In 2010 is hiervoor het ontwerp-tracébesluit gepubliceerd, waarna de verbreding tussen 2011 en 2013 uitgevoerd moet worden.

Verkeersintensiteiten
Weg van naar int. 2006
‘s-Hertogenbosch knooppunt Vught 114.400
knooppunt Vught Vught 94.900
knooppunt Vught Vught-Centrum 39.400