Ressen

Knooppunt Ressen
Kruisende wegen
Type klaverlad

Opengesteld 1980
Het knooppunt Ressen is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als klaverblad. Het knooppunt ligt tussen Arnhem en Nijmegen in de provincie Gelderland, waar de A15 en A325 kruisen.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het buurtschap Ressen, dat ten zuiden van het knooppunt ligt, ten westen van Bemmel. Het ligt circa 6 kilometer ten noorden van het centrum van Nijmegen en 10 kilometer ten zuiden van het centrum van Arnhem, alhoewel wijken van beide steden dichterbij het knooppunt liggen.

Inrichting
Het knooppunt is een regulier klaverblad met rangeerbanen in de A325. De A325 gaat ten zuiden van het knooppunt over in de N325, terwijl de A15 ten oosten van het knooppunt naar 1×2 rijstroken versmalt en eindigt op de N839. De A15 heeft dan ook slechts 2×1 doorgaande rijstroken op het knooppunt. De aansluitende wegvakken naar het noorden, westen en zuiden hebben 2×2 rijstroken. Direct ten noorden van het knooppunt loopt de Betuweroute, een goederenspoorlijn. Direct ten westen van het knooppunt loopt de reguliere spoorlijn van Nijmegen naar Arnhem. Het knooppunt ligt circa 13 meter boven zeeniveau.

Geschiedenis
De A325 was vroeger bekend als de rijksweg 52, waarvan de eerste rijbaan op 31 oktober 1946 werd opengesteld tussen Arnhem en Nijmegen. Begin jaren 50 werden ongelijkvloerse kruisingen gebouwd, waarna op 22 oktober 1953 de tweede rijbaan in gebruik werd genomen. Het liet vervolgens nog 27 jaar op zich wachten voordat er sprake was van een knooppunt. In 1979 opende de A15 tussen het knooppunt Valburg en Bemmel, waarna het knooppunt zelf in 1980 werd opengesteld. Begin jaren 90 is de rijksweg 52 omgenummerd naar A en N325. In 2009 werd het deel ten zuiden van knooppunt Ressen afgewaardeerd naar N325 en heeft het zijn snelwegstatus verloren.

Toekomst
Er zijn plannen om de A15 oostwaarts door te trekken naar de A12 bij Zevenaar. Originele plannen voorzagen een A15 tot aan Enschede, en de A18 heet administratief dan ook nog de rijksweg 15. In 2004 werd de doortrekking goedgekeurd door de provinciale staten van Gelderland, waarna het project in de nota ruimte werd opgenomen. In maart 2008 is de startnotitie van de doortrekking gepubliceerd. Sindsdien zijn er nog geen verdere procedurele stappen genomen. Er wordt overwogen om de A15 als tolweg aan te leggen. Ook is er nog geen duidelijkheid of er een brug of tunnel bij het Pannerdensch Kanaal moet komen. Op het knooppunt Ressen is reeds ruimte aanwezig voor een doortrekking van de A15. De huidige enkelbaans verbindingswegen over het knooppunt kunnen als toekomstige rangeerbaan functioneren, waarbij de doorgaande 2×2 rijstroken in de middenberm komen te liggen. Ook het verdere tracé tot de N839 bij Bemmel heeft een ruimtereservering voor 2×2 rijstroken. Verder oostwaarts is nog geen tracé vastgesteld, maar het gebied is grotendeels onbebouwd. De ontbrekende schakel is ongeveer 12 kilometer lang.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A15 Elst – knooppunt Ressen: 49.000
RW15 knooppunt Ressen – Bemmel: 20.000
A325 knooppunt Ressen – Elst: 67.200
N325 knooppunt Ressen – Nijmegen-Oosterhout: ?