Raasdorp

Knooppunt Raasdorp
Kruisende wegen
Type klaverturbine

Opengesteld 2003
Het knooppunt Raasdorp is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als een klaverturbine, in gebruik als een trompet. Het knooppunt ligt ten westen van Amsterdam in de provincie Noord-Holland. Hier kruist de A5 de A9.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het verdronken dorp Raasdorp, waarvan in de 17e eeuw nog maar een paar huizen stonden. Ten oosten van het knooppunt loopt ook de Raasdorperweg. Tegenwoordig is er geen kern meer die Raasdorp heet. Oorspronkelijk zou het knooppunt Lijnden genoemd worden, naar een nog wel bestaand buurtschap vlakbij het knooppunt. Vanwege de mogelijke verwarring met Leiden is hier van afgezien.

Inrichting
Het knooppunt is gebouwd als klaverturbine, maar tot de voltooiing van de Westrandweg tot de Coentunnel is het knooppunt als trompet in gebruik. De A5 gaat hier over de A9 heen, en het knooppunt ligt ten westen van het dorpje Lijnden. Door het zuidelijk deel van het knooppunt loopt de Schipholweg (N232). Het knooppunt is reeds voorbereid op rangeerbanen, waarvan momenteel alleen de verbinding vanaf Amstelveen richting Hoofddorp in gebruik is. Wanneer voltooid zal het knooppunt een klaverturbine zijn met een turbineboog voor verkeer vanaf Hoofddorp richting Haarlem. Het knooppunt ligt circa 4 meter beneden zeeniveau.

Geschiedenis
De A9 opende reeds op 8 augustus 1967 voor het verkeer tussen het knooppunt Badhoevedorp en Haarlem-Zuid, maar het zou nog decennia duren voordat er sprake was van een knooppunt. Verkeer vanaf Den Haag richting Haarlem en Alkmaar diende van het knooppunt Badhoevedorp gebruik te maken.

De plannen voor een Westrandweg van Amsterdam kregen in de jaren ’60 en ’70 vorm, maar uitvoering liet lang op zich wachten. In deze plannen was een snelweg voorzien tussen een knooppunt bij de A9 richting het Westelijk havengebied. In de jaren ’80 liep de studie naar het Hoofdwegennet Regio Schiphol, waar uiteindelijk een besluit uitrolde dat ook voorzag in de aanleg van een Verlengde Westrandweg, tussen de A9 en de A4, parallel aan de Zwanenburgbaan. Het besluit over het Hoofdwegennet Regio Schiphol werd, in tegenstelling tot het besluit Westrandweg, losgekoppeld over de besluitvorming van de capaciteitsuitbreiding Coentunnel. Daarmee kon de Verlengde Westrandweg worden aangelegd, echter de Westrandweg nog niet.

Op 8 november 2003 opende het zuidelijke deel van de A5 tussen de knooppunten De Hoek en Raasdorp. Op dat moment werd ook het deel tussen het knooppunt Raasdorp en Haarlem-Zuid met 2×5 rijstroken opengesteld door weefvakken toe te passen. Bij de aanleg van het knooppunt Raasdorp heeft men direct alle aardebanen aangebrecht voor de doortrekking van de Westrandweg, het noordelijk deel van de A5. De verwachting is dat dit deel in 2012 zal zijn opengesteld.

Toekomst
Tussen 2009 en 2012 wordt de Westrandweg aangelegd, onderdeel van de A5 tussen het knooppunt Raasdorp en de Coentunnel. Het doorgaande verkeer hoeft dan niet meer de A10-west te gebruiken. De bouw van de Westrandweg valt samen met de bouw van de tweede Coentunnel. Op de A5 worden verkeersintensiteiten van bijna 100.000 voertuigen per etmaal verwacht in 2020.

Verkeersintensiteiten
Weg van naar int. 2006
knooppunt De Hoek knooppunt Raasdorp 37.500
Badhoevedorp knooppunt Raasdorp 93.000
knooppunt Raasdorp Haarlem-Zuid 110.400