Maanderbroek

Knooppunt Maanderbroek
Kruisende wegen
Type trompet

Opengesteld 2004
Het knooppunt Maanderbroek is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als een gemodificeerd trompetknooppunt. Het is gelegen tussen Ede en Veenendaal, in de provincie Gelderland, waar de A30 op de A12 eindigt.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
De naam van het knooppunt komt van het voormalige buurtschap Manen, dat vroeger ten zuiden van het centrum van Ede lag. Diverse straten en andere objecten in dit gebied zijn hiernaar vernoemd, en ook het knooppunt Maanderbroek. Langs de A12 loopt de Maanderbroekweg en in de buurt liggen ook de Maanderdijk en Maanderbuurtweg. Een "broek" betekent een laaggelegen, vaak nat gebied. Dit klopt ook, aangezien het knooppunt lager ligt dan de meeste wijken van Ede. Het centrum van Ede ligt circa 20 meter hoger dan het knooppunt.

Inrichting
Het knooppunt Maanderbroek vanuit het oosten.Het knooppunt is een aangepast trompet, met een vlechtwerk voor de verbindingen richting noorden. Verkeer vanuit Arnhem komt aan de linkerkant van de A30 richting Barneveld uit, terwijl het verkeer vanuit Utrecht moet invoegen. Vaak is dit andersom, maar dit is specifiek gedaan daar de relatie vanaf Arnhem richting Barneveld en Amersfoort belangrijk is, en tevens om een linkse invoeger te voorkomen. De boog vanaf Barneveld richting Arnhem is ook ruim en telt tot bijna het einde 2 rijstroken. De A30 naar het noorden telt 2×2 rijstroken, de A12 telt 2×2 rijstroken met plusstroken tussen Veenendaal en Ede.

Geschiedenis
De geschiedenis van het knooppunt gaat niet ver terug, maar des te meer van de A12. De aanleg van de A12 in dit gebied begon reeds in de jaren 40, en in 1942 waren de aardenbanen tussen Veenendaal en Planken Wambuis (bij het huidige knooppunt Grijsoord) deels klaar. Op 30 juni 1956 opende de A12 tussen Veenendaal en Planken Wambuis. Het Planken Wambuis is tegenwoordig niet zo bekend als naam, maar was destijds een begrip in de regio. Het is feitelijk een natuurgebied. De rijksweg 30 werd omstreeks 1970 opengesteld met één rijbaan tussen Lunteren en Ede. Het zou echter nog tot 12 juli 2004 duren voordat de weg doorgetrokken werd tot de A12, als autosnelweg A30. Op die datum was het knooppunt Maanderbroek ook een feit. Direct na openstelling werd er fors gebruik gemaakt van de A30, wat de vraag naar deze verbinding nog eens onderstreept. Binnen 2 jaar maakten 50.000 voertuigen per etmaal gebruik van de A30. Op 27 april 2009 opende minister Eurlings de plusstroken tussen Veenendaal en Ede.

Toekomst
Er zijn geen plannen om het knooppunt Maanderbroek of de aansluitende wegvakken aan te passen. In het ruimere gebied wordt wel de A12 tussen Utrecht en Arnhem overal verbreed naar 2×3 rijstroken, bestaande uit reguliere verbredingen, spitsstroken en plusstroken. Er zijn geen plannen om de plusstroken om te zetten naar reguliere rijstroken. Er duiken wel eens ideeën op om de A30 zuidwaarts te verlengen tot bijvoorbeeld knooppunt Ewijk, maar hier zijn geen serieuze plannen voor, zeker met het oog op de structurele verbreding van de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Grijsoord.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A12: Veenendaal – knooppunt Maanderbroek: 78.100
A12: knooppunt Maanderbroek – Ede: 102.000
A30: knooppunt Maanderbroek – Ede-Heestereng: 50.100