Kunderberg

Knooppunt Kunderberg
Kruisende wegen
Type onvolledig klaverblad

Opengesteld 1976
Het knooppunt Kunderberg is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als een zeer sober klaverblad. Het knooppunt ligt bij Heerlen in de provincie Limburg. Hier kruist de A76 de A79.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de Kunderberg, een berg die ten zuidwesten van het knooppunt ligt.

Inrichting
Het knooppunt Kunderberg is het meest onvolledige knooppunt van Nederland. Het heeft de basis van een klaverblad, maar er is voor afslaand verkeer enkel een verbindingweg en verbindingslus voor verkeer van Maastricht naar Aachen en vice versa. Alle andere afslaande verbindingen dienen van de N281 gebruik te maken. De A76 gaat hier over de A79 heen, beide snelwegen tellen 2×2 rijstroken. Het knooppunt ligt op 110 meter boven zeeniveau, het hoogstgelegen knooppunt van Nederland.

Geschiedenis
De A79 is ouder dan de A76, en opende op 9 november 1970 tussen Heerlen en Klimmen met 2×2 rijstroken. Op 28 juni 1976 opende de A76 tussen het knooppunt Ten Esschen en het toenmalige knooppunt Bocholtz. Toen werd ook het knooppunt Kunderberg opengesteld. Oorspronkelijk was voorzien dat de kruising tussen de provinciale weg Heerlen – Valkenburg – Meerssen (thans A79) en de rwijksweg 76 koud zou zijn. De uitwisseling van verkeer vanuit de richting Maastricht zou plaatsvinden op het kruispunt van de rijkswegen 76 en 78, via knooppunt Bocholtz. Daar de aanleg van rijksweg 78 nog niet in zicht was, heeft men ervoor gekozen om direct bij aanleg van de A76 één verbindingsweg aan te leggen met de A79 in de relatie van Maastricht naar Aachen. Vermoedelijk in de jaren ’80 werd de lus in tegenrichting aangelegd. Door het volledig schrappen van de A78 en de terugbouw van knooppunt Bocholtz tot aansluiting, ontstond de wens om in het knooppunt Kunderberg ook verbindingsbogen aan te leggen in de relatie Valkenburg – Geleen v.v.

Toekomst
Het knooppunt Kunderberg zal aangepast worden, zodat meer afslaande verbindingen mogelijk zijn. Dit project moet in 2011 afgerond zijn. Het knooppunt zal echter niet volledig worden, maar het zal wel mogelijk zijn om vanaf Geleen richting Maastricht en vice versa te reizen.

Verkeersintensiteiten
Weg van naar int. 2006
Voerendaal knooppunt Kunderberg 28.600
knooppunt Kunderberg knooppunt Bocholtz 33.000
Voerendaal knooppunt Kunderberg 37.200
knooppunt Kunderberg Heerlen