Kerensheide

Knooppunt Kerensheide
Kruisende wegen
Type klaverblad

Opengesteld 1966
Het knooppunt Kerensheide is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als klaverblad. Het knooppunt ligt bij de stad Geleen in de provincie Limburg, waar de A2 de A76 kruist.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de wijk Kerensheide van het plaatsje Stein, dat direct ten westen van het knooppunt ligt. Naar het oosten ligt de stad Geleen.

Inrichting
Het knooppunt is een voorbeeld van een standaard klaverblad met rangeerbanen. Het is gelegen in een stedelijk gebied, met de industrie van DSM ten noordoosten en zuidoosten van het knooppunt en de plaats Stein naar het westen. Tussen Stein en het knooppunt ligt nog het Steinerbos, een klein bosgebied. De boog vanaf Heerlen richting Eindhoven is tweestrooks uitgevoerd, maar heeft een maatgevend punt van één rijstrook aan het einde. Alle aansluitende wegvakken tellen 2×2 rijstroken, alhoewel er een weefvak in beide richtingen ligt tussen het knooppunt en Geleen op de A2. Dit geldt ook voor het wegvak naar het zuiden naar Elsloo. Het knooppunt ligt circa 63 meter boven zeeniveau en is het op twee na hoogst gelegen knooppunt van Nederland na knooppunt Ten Esschen en knooppunt Kunderberg.

Geschiedenis
De geschiedenis van het knooppunt gaat terug tot begin jaren 60. Destijds was de rijksweg 75 gepland vanaf Nederweert naar Maastricht. In 1962 werd besloten om het geplande knooppunt als klaverblad te bouwen in plaats van een fly-over voor enkel de rijksweg 75 (vergelijkbaar met knooppunt Leenderheide voor 1995). Midden jaren 60 werden vervolgens de snelwegen gebouwd, op 1 december 1965 opende de A2 tussen Urmond en knooppunt Kerensheide, waarna op 15 juli 1967 de A76 tussen knooppunt Kerensheide en Geleen opende en er sprake was van een knooppunt tussen twee autosnelwegen. Op 23 december 1968 opende de A2 tussen het knooppunt en de aansluiting Beek. Op 11 april 1973 volgde het laatste wegvak tussen de grens met België en het knooppunt, waarmee het knooppunt Kerensheide in zijn huidige vorm voltooid was.

Voor een betere verkeersafwikkeling is de zuidelijke rangeerbaan van de A76 anders ingericht en is de hoofdrijbaan voor verkeer vanuit België versmald naar 1 rijstrook ten gunste van verkeer vanaf de A2.

Toekomst
Op de A2 komt tussen Sint Joost en Urmond in beide richtingen een spitsstrook, die aansluit op het knooppunt Kerensheide. Tevens komt er een forse fly-over vanaf Eindhoven richting Heerlen en krijgt de verbindingsweg in de andere richting een extra rijstrook. Begin 2011 is de spitsstrook tussen Sint Joost en Urmond opengesteld, eind 2011 volgt dan de spitsstrook vanaf Urmond naar Sint Joost. In 2013 wordt ook de fly-over op het knooppunt Kerensheide opengesteld.

Op 14 juni 2002 is een kabinetsbesluit geweest om de A76 tussen het knooppunt Kerensheide en knooppunt Ten Esschen te verbreden naar 2×3 rijstroken. Sindsdien zijn echter geen verdere plannen gemaakt.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A2 Urmond – knooppunt Kerensheide: 93.800
A2 knooppunt Kerensheide – Elsloo: 65.700
A76 Stein – knooppunt Kerensheide: 39.200
A76 knooppunt Kerensheide – Geleen: 67.900