Het knooppunt Watergraafsmeer is in 1990 opengesteld, uitgevoerd als half-turbine. Het knooppunt ligt aan de oostkant van Amsterdam in de provincie Noord-Holland. Hier begint de A1 aan de ringweg A10.
Over het knooppunt
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het voormalige Amsterdamse stadsdeel Watergraafsmeer, dat voor 1921 een aparte gemeente was. Sinds 1939 ligt er ook een groot rangeerterrein Watergraafsmeer, ten westen van het knooppunt.
Inrichting
Het knooppunt Watergraafsmeer is een standaard half-turbineknooppunt, waarbij de A1 aan de A10 begint. De A10 is de doorgaande verbinding op het knooppunt en telt 2x3 rijstroken. De A1 telt eveneens 2x3 rijstroken. De boog vanaf Amersfoort richting Den Haag gaat onder de A10 door, terwijl de boog vanaf Zaandam richting Amersfoort over de A10 gaat. Het knooppunt kent kunstmatige beplanting. Direct ten zuiden van het knooppunt loopt het rangeerterrein Watergraafsmeer met circa 16 sporen over de A10 heen. Het knooppunt ligt circa 0 meter boven zeeniveau.
Geschiedenis
Tot 1989 liep rijksweg 1 gelijkvloers door de bebouwde kom van Diemen. In dat jaar werd op 23 mei het wegvak van de A1 tussen Diemen en het knooppunt Diemen opengesteld, waarbij op dezelfde dag tevens het gedeelte van de A10 tussen de Gooiseweg en de A1 opende met 2x2 rijstroken, zodat er al een eerste relatie in het knooppunt ontstond. Op 28 september 1990 opende de A10 met 2x3 rijstroken tussen de S116 Nieuwe Leeuwarderweg en het knooppunt Watergraafsmeer, inclusief de nieuwe Zeeburgertunnel. Het knooppunt Watergraafsmeer was vanaf die datum volledig opengesteld. In 1991 is het laatste kunstwerk in de A10-oost bij de s112 met 2x3 rijstroken opengesteld, waardoor de A10 tussen de knooppunten Amstel en Coenplein doorgaand 2x3 rijstroken kreeg.