Het knooppunt Kleinpolderplein is in 1970 opengesteld , uitgevoerd als een mix van diverse knooppuntvormen; een rotonde, stack en turbine. Het knooppunt is gelegen in Rotterdam in de provincie Zuid-Holland, waar de A13 op de A20 eindigt. Het is één van de meest stedelijke knooppunten van Nederland
Over het knooppunt
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de Rotterdamse wijk Kleinpolder, die vanaf 1947 werd gebouwd en tegenwoordig circa 7.500 inwoners telt.
Inrichting
Het knooppunt is een mix van drie knooppuntsoorten en is ook niet in alle relaties ongelijkvloers. De A13 komt vanuit het noorden en eindigt op de A20 die onder het knooppunt doorgaat. Feitelijk is het einde van de A13 een afrit naar Rotterdam. De relatie vanaf Gouda naar Den Haag en vice versa lopen met directe fly-overs, terwijl de verbinding vanaf Hoek van Holland naar Den Haag via een turbineboog gaat. Het knooppunt heeft vier niveau's, onderop de verdiepte A20, daarboven de rotonde naar het onderliggend wegennet, daaroverheen de verlenging van de A13 naar Stadhoudersweg en bovenop de fly-overs vanaf het noorden naar oosten en vice versa. Het knooppunt is krap en complex, mede door de geintegreerde toe- en afritten. De aansluitende A13 en A20 tellen op alle takken 2x3 rijstroken. Rondom het knooppunt liggen een aantal van de meest overbelaste wegvakken van Nederland.
Geschiedenis
Reeds in 1933 opende de 2x2 rijksweg 13 tussen Delft en Overschie, destijds nog zonder rijbaanscheiding. De weg ging met een viaduct door Overschie, en eindigde op wat toen heette het "Blijdorpplein". In 1950 werd besloten de A13 te verbreden naar 2x3 rijstroken en in 1955 kreeg de A13 een rijbaanscheiding. In 1960 was de verbreding voltooid tot aan Overschie. Eind 1969 werd de eerste fly-over vanuit Den Haag naar het centrum van Rotterdam over wat nu het Kleinpolderplein is, in gebruik genomen.
Op 4 december 1969 opende de A20 tussen Schiedam en het knooppunt Kleinpolderplein, waarna het knooppunt in de eerste relaties opengesteld werd. De opening van het knooppunt is 23 december 1970. De aansluitende A20 tot aan Hillegersberg opende op 29 augustus 1972 voor het verkeer, waarmee alle verbindingswegen voltooid waren. Op 11 mei 2002 is de maximumsnelheid op de A13 "tijdelijk" verlaagd naar 80 km/uur.