Het knooppunt Klaverpolder is in 1969 opengesteld, uitgevoerd als trompetknooppunt. Het knooppunt ligt bij Moerdijk in de provincie Noord-Brabant en hier takt de A17 af van de A16. Tevens loopt de A59 over dit tracé.
Over het knooppunt
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de omliggende polder, de Klaverpolder.
Inrichting
Het knooppunt Klaverpolder vanuit het zuiden.Het knooppunt is uitgevoerd als een aangepast trompetknooppunt, met een directe boog vanaf Roosendaal richting Dordrecht en een klaverlus vanaf Breda richting Roosendaal. Opvallend is dat deze lus ook de verbindingsweg vanaf Dordrecht naar Roosendaal kruist, en dus andersom invoegt dan gebruikelijk zou zijn. De A17 takt in zuidwestelijke richting af richting Roosendaal met 2x2 rijstroken terwijl de A16 een 2x3 snelweg is vanaf Rotterdam en Dordrecht naar Breda. De A59 loopt vanaf de A17 uit Roosendaal over op de A16 richting Breda om bij het knooppunt Zonzeel weer af te slaan. Ten oosten van het knooppunt loopt de hogesnelheidslijn vanaf Rotterdam naar Antwerpen, ten westen van het knooppunt ligt industrieterrein Moerdijk met onder andere een grote raffinaderij van Shell. Ten noorden van het knooppunt gaat de A16 de Moerdijkbrug over, over het Hollandsch Diep. Het knooppunt ligt circa 0 meter boven zeeniveau.
Geschiedenis
Op 12 december 1936 werd de Moerdijkbrug geopend, die in de tweede wereldoorlog beschadigd werd en in 1945 weer opende. In 1953 opende de tweede rijbaan tussen de Moerdijkbrug en de Moerdijkseweg, welke vlakbij het tegenwoordige knooppunt Zonzeel ligt. Op 10 juni 1969 opende de A17 tot aan Zevenbergen, met een openstelling van het knooppunt Klaverpolder. Het knooppunt was destijds niet compleet, men kon alleen vanaf Roosendaal en Breda naar Dordrecht en vice versa. Verkeer in de relatie Zevenbergen - Breda/Raamsdonkveer moest van het onderliggend wegennet gebruik maken. Teneinde aan dit gebruik van het onderliggend wegennet een einde te maken, werd besloten om knooppunt klaverpolder volledig te maken in alle relaties. Op 16 november 2004 werd het knooppunt gecompleteerd, waardoor de A59 ook te volgen was via de A17 en A16. In 2006 werd het deel tussen het knooppunt Klaverpolder en het knooppunt Galder met 2x3 rijstroken opengesteld.