Het knooppunt De Hogt is in 1968 opengesteld, uitgevoerd als half-stack. Hier kruisen de A2 en zijn parallelbanen N2 en de A67, waarna een dubbelnummering begint. Het knooppunt is gelegen bij de stad Eindhoven.
Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het natuurgebied De Hogt wat bij het knooppunt ligt, ten zuidwesten ervan. Dit is onderdeel van het zogenaamde Dommeldal van de rivier de Dommel, die door het knooppunt stroomt.
Het knooppunt is vormgegeven als half sterknooppunt met diverse fly-overs. Het knooppunt is het meest indrukwekkende van de Randweg Eindhoven vanwege de hoge fly-over van de N2 vanaf het noorden naar het oosten. De A2 komt hier samen met de A67 uit Antwerpen, om daarna een dubbelnummering te vormen tot aan het knooppunt Leenderheide. De A2 kent een parallelstructuur in de vorm van de N2. Ten noorden van het knooppunt liggen 4x2 rijstroken, ten oosten ervan 2+3+3+2 rijstroken. De A67 richting Antwerpen telt 2x2 rijstroken. Het knooppunt is gelegen tussen de stad Eindhoven en de voorstad Veldhoven op circa 17 meter boven zeeniveau.
De geschiedenis van het knooppunt gaat terug tot de jaren 60. Hierop vooruitlopend werd op 3 december 1956 een tracébesluit genomen om de rijksweg 67 aan te leggen tussen de grenzen met België en Duitsland, een relatief omvangrijk tracébesluit. Weinig autosnelwegen zijn in onder één tracébesluit in zijn geheel aangelegd. Op 22 november 1963 opende de eerste rijbaan tussen Veldhoven en Valkenswaard. Op 12 juli 1968 volgde hiervan de tweede rijbaan. In datzelfde jaar werd ook de A2 opengesteld tussen Eindhoven-Centrum en de A67, waarmee er dus in dat jaar sprake was van het knooppunt De Hogt. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Het is voornamelijk aan wethouder Metz van Eindhoven te danken dat de verbinding tussen rw58 aan de westkant en rw67 aan de zuidkant van de stad tot stand kwam, om zo het verkeer over de binnenstedelijke ringweg van Eindhoven te beperken. Het gedeelte van de A2 tussen Eindhoven-Strijp en knooppunt De Hogt staat daarom altijd nog bekend als "De Poot van Metz". Het knooppunt was destijds een onvolledig klaverblad, daar een doortrekking als A69 voorzien was naar de Belgische N74, die als A24 bedoeld was, een doorgaande snelweg van Eindhoven naar Hasselt.
Gedurende de jaren 80 werd het knooppunt omgebouwd naar klaverturbine, met een nieuwe ruime boog die vanaf het noorden naar het oosten liep. Vanaf de jaren 90 nam de filevorming in Eindhoven dramatisch toe. Als lapmiddel werden in juli 2004 plusstroken opengesteld tussen Eindhoven-Centrum en knooppunt Leenderheide. Vanwege het snelgroeiende verkeer rond Eindhoven, dat ook zijn functie als landelijk knooppunt had, werd in 2006 een begin gemaakt met de ombouw van de Randweg Eindhoven, welke in juni 2010 voltooid was. Het knooppunt De Hogt werd hierbij drastisch aangepast, de oude viaducten en taluds die een zuidwaartse verlenging verraadden werden gesloopt en het ruimtebeslag van het knooppunt werd fors verkleind door de bouw van fly-overs. De meest indrukwekkende fly-over ligt in de N2 vanaf het noorden naar het oosten, die 21 meter hoog is. Vanwege de parallelstructuur van de Randweg Eindhoven zijn er veel viaducten in het knooppunt. Het ruimtebeslag werd met meer dan 100.000 m² verkleint, ter grootte van pakweg 35 grote supermarkten.
A2, Eindhoven, Nederland