Het knooppunt Vaanplein is in 1969 opengesteld, oorspronkelijk uitgevoerd als een windmolenknooppunt, tegenwoordig een mix van een stack, windmolen en trompetknooppunt. Het knooppunt ligt aan de zuidkant van Rotterdam in de provincie Zuid-Holland, waar de A29 eindigt op de A15.
Over het knooppunt
Naamgeving
Het Vaanplein is vernoemd naar een voormalige boerderij, De Vaan, aan de Dordtsestraatweg. Deze boerderij behoorde ooit toe aan de familie Vaandrager. De Vaanweg die vanuit het knooppunt Rotterdam inloopt is ook naar deze boerderij vernoemd.
Inrichting
Het knooppunt is uitgevoerd in diverse vormen, en is dus een hybride knooppuntvorm. Er zijn stack, windmolen en trompet-vormen in terug te vinden. De huidige vorm is ontstaan nadat het originele windmolenknooppunt met de bouw van de Betuweroute is aangepast. Diverse viaducten van het vroegere knooppunt bestaan hier nog. Er zijn twee belangrijke centrale kunstwerken, het viaduct vanuit Barendrecht en Spijkenisse naar Rotterdam, waarover ook het verkeer van Rotterdam richting Ridderkerk loopt. De grootste fly-over is de boog vanaf Ridderkerk richting Barendrecht. Daarnaast is er nog een viaduct vanaf Barendrecht richting Spijkenisse. Er bevinden zich nog 4 ongebruikte viaducten op het knooppunt. De A15 telt 2x3 rijstroken vanuit Spijkenisse, wat overgaat in 2x6 rijstroken tot de aansluiting IJsselmonde, waarvan 2x4 doorgaand zijn. De A29 telt 4+3 rijstroken. Het knooppunt ligt circa 1 meter boven zeeniveau.
Geschiedenis
De eerste wapenfeiten vonden in 1969 plaats, toen de A15 in twee fases werd opgeleverd tussen Rotterdam-Charlois en het knooppunt Vaanplein op 22 juli en 19 december 1969, vanaf dat moment met 2x3 rijstroken. Op 22 oktober 1969 opende de A29 tussen knooppunt Vaanplein en Barendrecht, het laatste deel van de A29 dat werd opengesteld. Op 7 juni 1973 opende 2x3 rijstroken van de A15 tussen knooppunt Vaanplein en IJsselmonde, waarmee alle aantakkende delen opengesteld waren. In 1999 is het deel tussen knooppunt Vaanplein en Oud-Beijerland naar 2x3 rijstroken verbreed, waarmee alle aantakkende snelwegdelen minstens 2x3 rijstroken kennen.