Coenplein

Knooppunt Coenplein
Kruisende wegen
Type half-stack

Opengesteld 1990
Het knooppunt Coenplein is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als half stackknooppunt. Het knooppunt ligt aan de noordkant van Amsterdam in de provincie Noord-Holland. Hier begint de A8 aan de ringweg A10.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar Jan Pieterszoon Coen (1587 – 1629), een officier van de VOC (Vereenigde Oostindische Compagnie) een kolonisator van het huidige Indonesië. Naar deze officier zijn tevens de Coentunnel en de nabijgelegen Coenhaven vernoemd.

Inrichting
Het knooppunt is een half stackknooppunt, waar ook de afrit S118 in verwerkt is. De A10 is de doorgaande verbinding op het knooppunt, en komt vanuit de 2×2 Coentunnel en gaat over in de 2×3 A10-Noord. Naar het noordwesten loopt de 4+3 A8, ook wel de Coentunnelweg genaamd. De grootste fly-over verwerkt het verkeer vanaf Zaandam richting Amersfoort, terwijl de verbindingsweg vanaf Den Haag naar Zaandam via het laagste niveau gaat. De afrit S118 ligt aan de oostkant van het knooppunt. In het knooppunt bevindt zich een ongebruikt kunstwerk.

Geschiedenis
Reeds in 1956 werd gesproken over de aanleg van een tunnel om de veerdienst bij de Hemhavens te vervangen. In 1958 werd de Coentunnelweg in het snelwegenplan opgenomen en op 21 juni 1966 opende de Coen Tunnel en de A8 tussen Bos en Lommer en Oostzaan. Sprake van een echt knooppunt was er toen nog niet, daar de A10-noord nog decennia op zich zou laten wachten. Het huidige knooppunt stond destijds bekend als het Coentunnelcircuit. Tussen 1987 en 1990 is de A8 verbreed naar 2×3 rijstroken, in 1997 volgde een vierde rijstrook richting Amsterdam. De A10-Noord werd op 6 december 1988 opengesteld, waarna gedurende de 1990 het knooppunt Coenplein voltooid werd. Op 28 september 1990 was het knooppunt in alle richtingen voltooid.

Toekomst
Tussen 2009 en 2012 wordt de tweede Coentunnel aangelegd, die ten oosten van de bestaande tunnel komt te liggen. Tegelijkertijd wordt ook de A5 doorgetrokken tot de Coentunnel, en daarmee feitelijk tot het Coenplein. Het Coenplein zal daarom in 2012 worden uitgebreid tot het gebied zuidelijk van de Coentunnel waar de A5 van de A10 aftakt. Na de opening van de tweede Coentunnel wordt de bestaande gerenoveerd, waarna in beide tunnels 8 rijstroken beschikbaar zijn, waarvan 2 als wisselstrook. Op de A8 komt tussen het Coenplein en Oostzaan een parallelbaan.

Verkeersintensiteiten
Weg van naar int. 2006
knooppunt Coenplein Oostzaan 121.600
knooppunt Coenplein Amsterdam-S101 108.900
Amsterdam-S118 knooppunt Coenplein 75.400