Beekbergen

Knooppunt Beekbergen
Kruisende wegen
Type klaverblad


Opengesteld 1972
Het knooppunt Beekbergen is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als klaverblad. Hier kruisen de A1 en A50. Het knooppunt is gelegen bij Apeldoorn in de provincie Gelderland.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het dorp Beekbergen, dat 5 kilometer ten zuidwesten van het knooppunt ligt. Het bebouwde gebied van de stad Apeldoorn ligt echter direct naast het knooppunt en ook de dorpjes Lieren en Klarenbeek liggen dichterbij. Het is onduidelijk waarom voor een naam van een dorp is gekozen dat vrij ver van het knooppunt ligt.

Inrichting
Het knooppunt is een standaard klaverblad met rangeerbanen voor zowel de A1 als A50. De A50 loopt noord-zuid en telt 2×2 rijstroken. De A1 is een oost-westroute en telt 2×2 rijstroken ten westen en kortstondig 2×4 rijstroken ten oosten van het knooppunt. De plusstroken richting Deventer beginnen vanaf dit knooppunt, evenals de spitsstroken richting Arnhem. Alle vier de klaverlussen hebben een klein meertje er in liggen. De A1 gaat over de A50 heen en blijft daarna boven maaiveld vanwege de passage van de spoorlijn Apeldoorn – Zutphen. De dominante afslaande relatie op het knooppunt is van Deventer naar Arnhem en vice versa. Knooppunt Beekbergen is een belangrijke schakel voor het internationale verkeer vanuit de zuidelijke Randstad richting het noorden van Duitsland en Polen.

Geschiedenis
De geschiedenis van het knooppunt is relatief kort, op 31 mei 1972 opende de A1 tussen Terschuur en knooppunt Beekbergen met 2×2 rijstroken en op diezelfde dag opende de A50 tussen Hoenderloo en Apeldoorn. Later dat jaar, op 21 november 1972 opende de A1 tussen knooppunt Beekbergen en Markelo met 2×2 rijstroken en was het knooppunt voltooid. Als geintegreerd project werd op 24 februari 2006 zowel de spitsstroken tussen knooppunt Beekbergen en knooppunt Waterberg als de plusstroken tussen knooppunt Beekbergen en Deventer-Oost opengesteld. De structurele files waren hierna vrijwel volledig verdwenen.

Toekomst
Begin 2010 zijn procedures gestart om het knooppunt Beekbergen aan te passen en weefvakken toe te passen tussen de aansluiting Apeldoorn-Zuid op de A1 en het knooppunt. Er zijn veel afslaande bewegingen vanaf Deventer richting Arnhem en de huidige klaverlus heeft hiervoor te weinig capaciteit. Hiervoor wordt de bestaande klaverlus opgeheven en komt er een directe verbindingsboog die al voor de onderdoorgang van de A1 aansluit op de A50, een behoorlijk niet-standaard ontwerp. De bestaande verbinding vanaf Zwolle richting Deventer gaat dan niet meer via de huidige rangeerbaan, maar via een nieuwe omlegging langs de nieuwe boog van Deventer naar Arnhem, in de vorm van een S-bocht. Dit is mogelijk daar de relatie van Zwolle naar Deventer niet bijzonder groot is. Eind 2010 wordt het ontwerp-tracébesluit opgesteld, waarna eind 2011 het tracébesluit genomen moet worden. De uitvoering vindt vervolgens plaats tot eind 2013.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A1 Apeldoorn-Zuid – knooppunt Beekbergen: 72.900
A1 knooppunt Beekbergen – Voorst: 86.500
A50 Loenen – knooppunt Beekbergen: 66.700
A50 knooppunt Beekbergen – Apeldoorn: 64.400

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *