Batadorp

Knooppunt Batadorp
Kruisende wegen
Type half-stack

Opengesteld 1974
Het knooppunt Batadorp is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als een half stackknooppunt. Het is gelegen ten noorden van Eindhoven en hier begint de A58 aan de A2.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de wijk Batadorp van Best, een voorstad van Eindhoven dat ten noorden van het knooppunt gelegen is.

Inrichting
Het knooppunt Batadorp vanuit het zuiden.Het knooppunt is uitgevoerd als een half stack, met directe fly-overs. Hier begint de parallelstructuur van de Randweg Eindhoven, met als gevolg dat er ten zuiden van het knooppunt een ongelijkvloers weefvak zit, ook wel een vlechtwerk genoemd. Ten zuiden van het knooppunt liggen in totaal 15 rijstroken, maar vier daarvan hebben geen autosnelwegstatus. De A16 bij knooppunt Ridderkerk blijft dus de breedste snelweg van Nederland, met 16 autosnelwegrijstroken. Naar het westen begint de A58, een snelweg met 2×2 rijstroken. Naar het oosten loopt de A2, die vrijwel direct overgaat in het knooppunt Ekkersweijer. De verbindingsbogen tellen allen ten minste 2 rijstroken, zodat het knooppunt een hoge capaciteit heeft. Naar het noorden en oosten van het knooppunt liggen woonwijken van Best en Eindhoven. Ten zuiden van het knooppunt ligt Eindhoven Airport en een legerbasis. Het knooppunt ligt circa 20 meter boven zeeniveau. Direct ten oosten van het knooppunt lopen de combineerde spoorlijnen Den Bosch – Eindhoven en Tilburg – Eindhoven.

Geschiedenis
Het eerste deel wat opende was de rijksweg 58, die destijds vanaf Eindhoven-Centrum naar Oirschot liep, over wat nu deels de A2 is. Dit stuk opende op 29 augustus 1961 voor het verkeer, toen nog als rijksweg 63. Pas 13 jaar later was er sprake van een knooppunt tussen twee snelwegen, toen de A58 werd opengesteld tussen de toenmalige N2 bij Acht (thans een wijk van Eindhoven) en knooppunt Batadorp op 13 november 1974. In 1996 werd een reconstructie tussen knooppunt Ekkersweijer en knooppunt Batadorp voltooid, waarna tussen 2006 en juni 2010 de Randweg Eindhoven naar 4×2 rijstroken werd omgebouwd. Hierbij werd de A50 doorgetrokken tot knooppunt Ekkersweijer en werd de A58 ingekort tot aan knooppunt Batadorp, waarmee de dubbelnummering A2/A58 ten oosten van het knooppunt Batadorp verdween.

Het knooppunt Batadorp is met de ombouw van de Randweg Eindhoven ook drastisch veranderd. In de oude situatie was er sprake van een trompetknooppunt met een scherpe 270 graden bocht om de A2 vanuit Den Bosch richting Eindhoven te volgen. Tijdens benuttingsmaatregelen in de tweede helft van de jaren 90 van de vorige eeuw werd deze bocht nog verbreed naar twee rijstroken. Een decennium later is het knooppunt dan drastisch verbouwd en opgeleverd als half stackknooppunt met directe verbindingsbogen en fly-overs.

Toekomst
Nu de Randweg Eindhoven voltooid is, zijn er geen plannen om het knooppunt Batadorp zelf aan te passen. Wel wordt er vanaf knooppunt Batadorp tot Oirschot richting Tilburg een derde rijstrook aangelegd, om terugslag van files op de A58 naar de Randweg te voorkomen. Eind 2006 is hiervoor de startnotitie ter inzage gelegd en eind 2009 volgde het ontwerp-tracébesluit. In de zomer van 2010 is het tracébesluit ter inzage gelegd. De derde rijstrook moet in 2011 aangelegd worden.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A2: knooppunt Ekkersweijer – knooppunt Batadorp: 100.800
A2: knooppunt Batadorp – Eindhoven-Airport: 139.100
A58: knooppunt Batadorp – Best: 86.200

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *