Badhoevedorp

Knooppunt Badhoevedorp
Kruisende wegen
Type klaverblad


Opengesteld 1967
Het knooppunt Badhoevedorp is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als klaverblad. Het knooppunt ligt net buiten Amsterdam in de provincie Noord-Holland. Hier kruist de A4 de A9.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het plaatsje Badhoevedorp, tegenwoordig een voorstad van Amsterdam dat ten westen van het knooppunt aan beide zijden van de A9 ligt.

Inrichting
Het knooppunt Badhoevedorp is een standaard klaverblad met rangeerbanen. De A4 gaat hier over de A9 heen. Opvallend is dat de spoorlijn van Amsterdam naar Schiphol in de middenberm van de A4 loopt met vier sporen. De A4 telt 2×3 doorgaande rijstroken, wat ten zuiden van het knooppunt verbreed naar 2×6 rijstroken. De A9 telt 2×2 rijstroken naar het westen en 2×4 rijstroken naar het oosten. Ten noorden van het knooppunt ligt de kern Badhoevedorp, naar het zuiden de luchthaven Schiphol. De andere zijden zijn nog onbebouwd. Het knooppunt ligt circa 0 meter boven zeeniveau.

Geschiedenis
Reeds in 1938 opende de A4 tussen Amsterdam en Sassenheim, destijds over een ander tracé dat nu niet meer gebruikt wordt. Op 9 november 1966 opende de A4 met 2×3 rijstroken vanaf Amsterdam-Sloten tot aan de Schipholweg direct ten zuiden van het knooppunt. Op 8 augustus 1967 opende de A9 tussen Aalsmeer en het knooppunt Badhoevedorp met 2×3 rijstroken en verder naar Haarlem-Zuid met 2×2 rijstroken. Hiermee was ook het knooppunt in zijn huidige vorm gereed en was het eerste klaverblad met rangeerbanen in Nederland.

In 1987 en 1988 is de A4 tussen het knooppunt Badhoevedorp en Hoofddorp verbreed naar 2×4 rijstroken, waarna in 1988 tweestrooks weefvakken tot aan Schiphol werden opengesteld, zodat effectief 2×6 rijstroken beschikbaar zijn.

De oorspronkelijk brede middenberm van de A4 werd eerst gevuld met de dubbelsporige Schipholspoorlijn, waar altijd al rekening mee was gehouden (geopend 1978). Daarna is besloten de spoorlijn te verdubbelen naar 4 sporen, ten koste van een ruimtereservering voor de A4. Dit betekende tevens dat de rechter hoofd- en parallelbaan van de A4 niet langer onder hun eigen velden van het viaduct van de N232 door konden, en is dit viaduct aan de noordwestzijde met een veld verlengd. Dit had een minder goed alignement van deze rijbanen in het knooppunt tot gevolg.

Tevens zijn in 2010 en 2011 spitsstroken op de A9 aangelegd tussen het knooppunt Velsen en knooppunt Badhoevedorp. Deze zijn op 1 maart 2011 opengesteld.[3]

Toekomst
Als korte-termijnmaatregel worden tussen het knooppunt Badhoevedorp en het knooppunt De Nieuwe Meer op de A4 in beide richtingen een spitsstrook gerealiseerd die in april 2011 opengesteld moeten worden.[4] In 2020 worden echter intensiteiten van 244.000 voertuigen per etmaal op dit stuk A4 verwacht.[5] Om dat verkeer te verwerken zal de A4 verder uitgebreid moeten worden, hier zijn echter nog geen concrete plannen voor.

In het kader van de planstudie Schiphol – Amsterdam – Almere moet het wegennet in dit gebied drastisch verbeterd worden. Hierbij wordt de A9 verbreed van 2×3 naar 2×4 rijstroken tussen knooppunt Badhoevedorp en knooppunt Holendrecht.

Een ander belangrijk project is de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp. De huidige A9 loopt hier over een krap alignement en kan niet structureel uitgebreid worden. Daarnaast zorgt de autosnelweg voor leefbaarheidsproblemen, daar de snelweg door dichtbebouwd gebied loopt. Bij het nieuwe ontwerp wordt de A9 tussen het knooppunt Raasdorp en knooppunt Badhoevedorp naar het zuiden verlegd, met 2×3 rijstroken. Om dit te realiseren zal het knooppunt Badhoevedorp drastisch aangepast worden en zijn huidige vorm als klaverblad verliezen. De A9 wordt gestroomlijnd met fly-overs, waarna er nog twee klaverlussen zullen blijven bestaan. De 2×3 A9 zal hier kortstondig naast de 2×6 A4 lopen, met aparte fly-overs voor verkeer van en naar Den Haag ten zuiden van het huidige knooppunt Badhoevedorp. De bedoeling is dat in 2010 het ontwerp-tracébesluit wordt gepubliceerd, waarna begin 2012 het definitieve tracébesluit verwacht wordt en een realisatie tussen 2012 en 2016.

Verkeersintensiteiten
Weg van naar int. 2006
Amsterdam-Sloten knooppunt Badhoevedorp 190.100
knooppunt Badhoevedorp Schiphol 184.000
Aalsmeer knooppunt Badhoevedorp 133.000
knooppunt Badhoevedorp Badhoevedorp 97.000

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *