Azelo

Knooppunt Azelo
Kruisende wegen
Type trompet

Opengesteld 1978
Het knooppunt Azelo is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als trompetknooppunt. Hier voegt de A1 in op de A35. Het knooppunt ligt vlakbij Almelo in de provincie Overijssel.

Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het buurtschap Azelo, dat circa anderhalve kilometer ten zuidoosten van het knooppunt ligt. Zenderen en Bornerbroek liggen op 2 kilometer, de grotere plaatsen Borne en Almelo op 3 kilometer afstand.

Inrichting
Het knooppunt is een standaard trompetknooppunt, waarbij de A1 via een TOTSO verloopt. De A35 is de doorgaande richting vanuit Almelo naar Enschede. De A1 uit Deventer voegt hier op in. Beide snelwegen tellen 2×2 rijstroken, maar door de zeer lange weefstroken op de A35 telt dit deel de-facto 2×3 rijstroken tussen Azelo en knooppunt Buren. Beide verbindingswegen van en naar de A1 tellen 2 rijstroken. De verbindingsbogen van en naar Almelo tellen één rijstrook. De A35 gaat over de A1 heen en blijft westelijk ook boven maaiveld in verband met de passage van de Bornsestraat.

Geschiedenis
Eind 1961 is het tracé vastgesteld tussen Deventer en Azelo, waarna de A1 op 15 juni 1978 opende tussen Rijssen en knooppunt Azelo. Op diezelfde dag opende ook de A35 tussen Almelo en knooppunt Azelo. Hiermee was het project nog niet voltooid, want de A35 tussen knooppunt Azelo en Delden werd een jaar later, op 18 december 1979 opengesteld voor het verkeer, waarmee het knooppunt ook in alle richtingen was opengesteld. In 2004 is de A35 met lange weefvakken verbreed naar 2×3 rijstroken tussen knooppunt Azelo en knooppunt Buren. Dit deed Rijkswaterstaat buiten de procedures om, wat het op kritiek kwam te staan, en het duurde ook even voordat de weefvakken opengesteld werden.

Oorspronkelijk waren er plannen om de A1 vanaf knooppunt Azelo ten noorden van Borne en Hengelo langs naar Oldenzaal te laten lopen. Deze plannen concurreerden echter heftig met plannen om de rijksweg 15 vanaf Doetinchem door te trekken naar De Lutte of Nordhorn. In 1971 lijkt na een studie van Goudappel het pleit gewonnen voor de rw15-variant, waarmee de direct bij Azelo doorgetrokken A1 definitief verleden tijd is. De regionale ondernemers en bestuurderen zijn daar echter allerminst van gecharmeerd, en dat leidt tot een jarenlange strijd. Uiteindelijk wordt de A1 doorgetrokken naar Duitsland, maar niet bij knooppunt Azelo. De ruime opzet van het knooppunt verraadt het oorspronkelijke ontwerp als klaverblad.

Toekomst
Er zijn geen concrete plannen om het knooppunt, of één van de aansluitende takken, aan te passen. Wel is er vanuit de regio de wens om de A1 te verbreden naar 2×3 rijstroken tussen Deventer en knooppunt Azelo vanwege het vele vrachtverkeer. Er is geen structurele filevorming rond het knooppunt, maar bij incidenten richting Deventer slaan files wel snel terug richting het knooppunt.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A1 Rijssen – knooppunt Azelo: 61.900
A35 Almelo-Zuid – knooppunt Azelo: 35.900
A35 knooppunt Azelo – Borne-West: 84.500

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *