Vaanplein

Knooppunt Vaanplein
Kruisende wegen
Type hybride stack-windmolen-trompet

Opengesteld 1969
Het knooppunt Vaanplein is een knooppunt in Nederland, oorspronkelijk uitgevoerd als een windmolenknooppunt, tegenwoordigt een mix van een stack, windmolen en trompetknooppunt. Het knooppunt ligt aan de zuidkant van Rotterdam in de provincie Zuid-Holland, waar de A29 eindigt op de A15.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het Vaanplein is vernoemd naar een voormalige boerderij, De Vaan, aan de Dordtsestraatweg. Deze boerderij behoorde ooit toe aan de familie Vaandrager. De Vaanweg die vanuit het knooppunt Rotterdam inloopt is ook naar deze boerderij vernoemd.

Inrichting
Het knooppunt is uitgevoerd in diverse vormen, en is dus een hybride knooppuntvorm. Er zijn stack, windmolen en trompet-vormen in terug te vinden. De huidige vorm is ontstaan nadat het originele windmolenknooppunt met de bouw van de Betuweroute is aangepast. Diverse viaducten van het vroegere knooppunt bestaan hier nog. Er zijn twee belangrijke centrale kunstwerken, het viaduct vanuit Barendrecht en Spijkenisse naar Rotterdam, waarover ook het verkeer van Rotterdam richting Ridderkerk loopt. De grootste fly-over is de boog vanaf Ridderkerk richting Barendrecht. Daarnaast is er nog een viaduct vanaf Barendrecht richting Spijkenisse. Er bevinden zich nog 4 ongebruikte viaducten op het knooppunt. De A15 telt 2×3 rijstroken vanuit Spijkenisse, wat overgaat in 2×6 rijstroken tot de aansluiting IJsselmonde, waarvan 2×4 doorgaand zijn. De A29 telt 4+3 rijstroken. Het knooppunt ligt circa 1 meter boven zeeniveau.

Geschiedenis
De eerste wapenfeiten vonden in 1969 plaats, toen de A15 in twee fases werd opgeleverd tussen Rotterdam-Charlois en het knooppunt Vaanplein op 22 juli en 19 december 1969, vanaf dat moment met 2×3 rijstroken. Op 22 oktober 1969 opende de A29 tussen knooppunt Vaanplein en Barendrecht, het laatste deel van de A29 dat werd opengesteld. Op 7 juni 1973 opende 2×3 rijstroken van de A15 tussen knooppunt Vaanplein en IJsselmonde, waarmee alle aantakkende delen opengesteld waren. In 1999 is het deel tussen knooppunt Vaanplein en Oud-Beijerland naar 2×3 rijstroken verbreed, waarmee alle aantakkende snelwegdelen minstens 2×3 rijstroken kennen.

Toekomst
Tussen 2010 en 2015 wordt de A15 vanaf de Maasvlakte tot het knooppunt Vaanplein verbreed naar 2+3+3+2 rijstroken, dus met een parallelstructuur. Het knooppunt wordt hierbij veranderd, er komt een directe boog vanaf Barendrecht richting Spijkenisse met 2 rijstroken, om zodoende het noord-zuidverkeer vanaf knooppunt Kethelplein naar knooppunt Hellegatsplein te stroomlijnen. Hiervoor moet ook een nieuw viaduct voor het verkeer van Rotterdam naar Barendrecht aangelegd worden. Op het knooppunt krijgt de hoofdrijbaan 2×3 rijstroken, wat ten westen van het knooppunt overgaat in 3+3+4+2 rijstroken.

Tevens komt er een vierde rijstrook tussen het knooppunt Vaanplein en Barendrecht in zuidelijke richting. De noordelijke richting kent reeds 4 rijstroken. Deze werkzaamheden worden ergens tussen 2010 en 2015 uitgevoerd, maar de exacte planning is nog niet bekend.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A15 Rotterdam-Charlois – knooppunt Vaanplein: 142.200
A15 knooppunt Vaanplein – Rotterdam-IJsselmonde: 134.900
A29 knooppunt Vaanplein – Barendrecht: 101.400

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *