Ridderkerk

Knooppunt Ridderkerk
Kruisende wegen
Type hybride-Stack / trompet

Opengesteld 1939
Het knooppunt Ridderkerk is een knooppunt in Nederland. Het zijn feitelijk twee aparte knooppuntconstructies, Ridderkerk-Noord en Ridderkerk-Zuid, dat echter als één knooppunt beschouwd kan worden. Het is uitgevoerd als een stack en trompet met een grootschalige parallelstructuur. Het knooppunt is het grootste van heel Nederland. De A15 en A16 kruisen elkaar hier en is gelegen bij Rotterdam, in de provincie Zuid-Holland.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de plaats Ridderkerk, dat direct ten oosten van het knooppunt ligt. De stad Rotterdam ligt tevens vrijwel aan het knooppunt.

Inrichting
Het knooppunt Ridderkerk bestaat uit twee afzonderlijke knooppuntconstructies, met ertussen een parallelstructuur met in totaal 16 rijstroken, het breedste snelwegtraject van Nederland. Omdat het verkeer al voor het eerste knooppunt dat het tegenkomt de richting moet kiezen, worden de twee knooppunten als één beschouwd.

Ridderkerk-Noord
Het knooppunt Ridderkerk-Noord is uitgevoerd als een hybride tussen een stack en een klaverblad. De drukste afslaande relaties zijn met grote fly-overs uitgevoerd. De A15 gaat over de A16 heen, terwijl de A38 richting Ridderkerk aftakt. Dit nummer is niet bewegwijzerd. Ten westen van het knooppunt liggen ongelijkvloerse weefvakken, ook wel een breiwerk genoemd. Ten westen van het knooppunt liggen 12 rijstroken op de A15. Ten noorden van het knooppunt begint de parallelstructuur van de A16 langs Rotterdam, dat 4×3 rijstroken telt, inclusief een doelgroepenstrook voor vrachtwagens en bussen op de hoofdrijbaan. Ten oosten van het knooppunt telt de A38 2×2 rijstroken die vrijwel meteen doodloopt op verkeerslichten met de Rotterdamseweg. Het breedste deel van het knooppunt ligt naar het zuiden, waar de A15 en A16 naast elkaar lopen. Hier liggen 4×4 rijstroken, dus 16 rijstroken in totaal, het breedste van Nederland.

Opvallend is de capaciteit van de hoogste fly-over, die het verkeer van de A15 richting de Europoort verwerkt. Deze fly-over telt 3 rijstroken, uniek binnen Nederland, Europa en zelfs zeldzaam in de wereld. De andere grote fly-over verwerkt verkeer vanaf de Europoort richting het noorden, en telt 2 rijstroken, daar deze relatie ook onderdeel is van de ring Rotterdam. De drie klaverlussen van het knooppunt tellen allen één rijstrook, evenals de verbindingswegen van en naar de A38. Binnen het knooppunt liggen enkele meertjes. Het knooppunt ligt ongeveer 2 meter boven zeeniveau.

Ridderkerk-Zuid
Het knooppunt Ridderkerk-Zuid is wat minder indrukwekkend dan Ridderkerk-Noord, maar desondanks nog fors, en berekend op hoge verkeersintensiteiten. De 4×4 A15/A16 ten noorden van het knooppunt splitst zich hier in de 2×4 A16 naar Dordrecht en de 2×3 A15 naar Gorinchem. Dit knooppunt is feitelijk een trompetknooppunt, maar kent een aantal extra kunstwerken vanwege de ongelijkvloerse weefvakken om de parallelstructuur ten noorden van het knooppunt mogelijk te maken. De verbinding vanaf Gorinchem naar Dordrecht is als krappe lus uitgevoerd, maar dit is ook de rustigste relatie op het knooppunt. De boog vanaf Rotterdam naar Gorinchem telt 3 rijstroken. Het knooppunt ligt circa 2 meter boven zeeniveau.

Geschiedenis
Het knooppunt Ridderkerk bij Rotterdam.De geschiedenis van het knooppunt Ridderkerk is lang en complex. Over de jaren zijn er diverse aanpassingen uitgevoerd om te komen tot het huidige knooppunt.

De eerste aanleg vond begin jaren 30 plaats, en toen was nog moeilijk te voorzien wat de verkeersstructuur rond Rotterdam later zou worden. In 1934 opende de eerste rijbaan tussen Rotterdam-IJsselmonde en Zwijndrecht,waarover de huidige A15 en A16 lopen. In 1939 volgde het deel vanaf knooppunt Ridderkerk-Zuid naar Hendrik-Ido Ambacht met 1×2 rijstroken, en was er sprake van een ongelijkvloers knooppunt tussen twee rijkswegen. Het is onduidelijk wanneer de tweede rijbaan van dit stuk is opengesteld. In 1943 werd de tweede rijbaan tussen IJsselmonde en Zwijndrecht opengesteld, en was er sprake van een autosnelweg. Op 1 februari 1965 werd de hoofdrijbaan tussen Kralingseplein en IJsselmonde opengesteld met 2×3 rijstroken. In 1979 opende de niet-bewegwijzerde A38.

De eerste reconstructie van het knooppunt Ridderkerk-Noord werd op 18 april 1985 afgerond. Toen werd er een parallelstructuur gebouwd tussen beide knooppunten. Op 1 mei 1990 werd de tweede Brienenoordbrug opengesteld, waarna er 4×3 rijstroken beschikbaar waren ten noorden van Ridderkerk-Noord. Eind 2000 is een veel grotere reconstructie aan beide knooppunten doorgevoerd, waarbij de grote fly-overs van het knooppunt Ridderkerk-Noord werden opengesteld, evenals de ongelijkvloerse weefvakken in beide knooppunten.

Toekomst
Er zijn geen concrete plannen om het knooppunt, of de aansluitende wegvakken aan te passen. In de regio wordt wel een verbreding van de A15 tussen Spijkenisse en knooppunt Vaanplein uitgevoerd, maar dat heeft geen direct gevolg voor het knooppunt Ridderkerk. Op termijn zijn er ook plannen om de A13 om te leggen naar het knooppunt Terbregseplein. Ook dit heeft geen direct gevolg voor het knooppunt Ridderkerk, maar de A16 zal in dat geval tussen het Terbregseplein en Ridderkerk wel tegen zijn capaciteit aan lopen.

Het wegvak tussen beide knooppunten telt 16 rijstroken en heeft een capaciteit van meer dan 400.000 voertuigen per etmaal, het meeste van Nederland, zelfs heel Europa. Deze intensiteiten worden echter bij lange na niet gehaald. Filevorming hier is het resultaat van incidenten of filevorming op aansluitende wegvakken.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A15: Rotterdam-IJsselmonde – knooppunt Ridderkerk-Noord: 131.800
A15: knooppunt Ridderkerk-Zuid – Hendrik-Ido-Ambacht: 93.400
A16: Rotterdam-Feijenoord – knooppunt Ridderkerk-Noord: 228.800
A16: knooppunt Ridderkerk-Noord – knooppunt Ridderkerk-Zuid: 226.100
A16: knooppunt Ridderkerk-Zuid – Zwijndrecht: 146.900

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *