Kleinpolderplein

Knooppunt Kleinpolderplein
Kruisende wegen
Type hybride rotonde-stack-turbine

Opengesteld 1970
Het knooppunt Kleinpolderplein is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als een mix van diverse knooppuntvormen; een rotonde, stack en turbine. Het knooppunt is gelegen in Rotterdam in de provincie Zuid-Holland, waar de A13 op de A20 eindigt. Het is één van de meest stedelijke knooppunten van Nederland.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar de Rotterdamse wijk Kleinpolder, die vanaf 1947 werd gebouwd en tegenwoordig circa 7.500 inwoners telt.

Inrichting
Het knooppunt is een mix van drie knooppuntsoorten en is ook niet in alle relaties ongelijkvloers. De A13 komt vanuit het noorden en eindigt op de A20 die onder het knooppunt doorgaat. Feitelijk is het einde van de A13 een afrit naar Rotterdam. De relatie vanaf Gouda naar Den Haag en vice versa lopen met directe fly-overs, terwijl de verbinding vanaf Hoek van Holland naar Den Haag via een turbineboog gaat. Het knooppunt heeft vier niveau’s, onderop de verdiepte A20, daarboven de rotonde naar het onderliggend wegennet, daaroverheen de verlenging van de A13 naar Stadhoudersweg en bovenop de fly-overs vanaf het noorden naar oosten en vice versa. Het knooppunt is krap en complex, mede door de geintegreerde toe- en afritten. De aansluitende A13 en A20 tellen op alle takken 2×3 rijstroken. Rondom het knooppunt liggen een aantal van de meest overbelaste wegvakken van Nederland.

Geschiedenis
Reeds in 1933 opende de 2×2 rijksweg 13 tussen Delft en Overschie, destijds nog zonder rijbaanscheiding. De weg ging met een viaduct door Overschie, en eindigde op wat toen heette het "Blijdorpplein". In 1950 werd besloten de A13 te verbreden naar 2×3 rijstroken en in 1955 kreeg de A13 een rijbaanscheiding. In 1960 was de verbreding voltooid tot aan Overschie. Eind 1969 werd de eerste fly-over vanuit Den Haag naar het centrum van Rotterdam over wat nu het Kleinpolderplein is, in gebruik genomen.

Op 4 december 1969 opende de A20 tussen Schiedam en het knooppunt Kleinpolderplein, waarna het knooppunt in de eerste relaties opengesteld werd. De opening van het knooppunt is 23 december 1970. De aansluitende A20 tot aan Hillegersberg opende op 29 augustus 1972 voor het verkeer, waarmee alle verbindingswegen voltooid waren. Op 11 mei 2002 is de maximumsnelheid op de A13 "tijdelijk" verlaagd naar 80 km/uur.

Toekomst
In de toekomst wordt de A13 omgelegd vanaf Berkel en Rodenrijs ten noorden van Rotterdam langs naar het Terbregseplein. Dit moet de druk op de A20 en het knooppunt Kleinpolderplein verlichten. In 2005 is hiervoor de startnotitie gepubliceerd, waarna in 2009 de trajectnota ter visie heeft gelegen. In 2010 wordt een beslissing verwacht van de minister voor het ontwerp-tracébesluit. Verdere data zijn nog niet bekend, en er is dus ook geen tijdsvak voor de realisatie bekend. Mogelijk wordt een realisatie tussen 2012 en 2014 mogelijk, maar dit is nog niet concreet.[3] Het is niet duidelijk wat er met de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en het knooppunt zal gebeuren. Dit deel zal zijn doorgaande functie verliezen, maar zal nog wel een belangrijke verbinding tussen de centra van Rotterdam en Den Haag blijven. Circa 63.000 voertuigen maken dagelijks nog gebruik van de A13 vanaf het knooppunt Rotterdam in. Een volledige sloop lijkt dan ook niet aan de orde.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A13 Overschie – knooppunt Kleinpolderplein: 154.700
A13 knooppunt Kleinpolderplein – Rotterdam-Stadhoudersweg: 62.700
A20 Rotterdam-Spaanse Polder – knooppunt Kleinpolderplein: 112.400
A20 knooppunt Kleinpolderplein – Rotterdam-Centrum: 176.300

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *