Kethelplein

Knooppunt Kethelplein
Kruisende wegen
Type klaverturbine

Opengesteld 1967
Het knooppunt Kethelplein is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als onvolledige klaverturbine. Het knooppunt ligt bij Schiedam, in de provincie Zuid-Holland. Hier kruist de A4 de A20.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het voormalig dorp Kethel, dat thans onderdeel is van Schiedam. Het werd in 1941 geannexeerd door Schiedam. Het was daarvoor onderdeel van de gemeente Kethel en Spaland.

Inrichting
Het knooppunt is uitgevoerd als een onvolledige klaverturbine, waarbij de A4 begint op de A20. De A20 loopt over het laagste niveau, terwijl er een turbineboog is vanaf Rotterdam richting Spijkenisse. De verbinding vanaf Spijkenisse richting Hoek van Holland gaat via een klaverlus. Het knooppunt is voorbereid op een doortrekking naar het noorden, de zogenaamde ontbrekende schakel Delft-Schiedam. De aardenbanen hiervoor zijn over het gehele tracé vanaf Delft al gebouwd en zelfs het centrale kunstwerk heeft al pilaren voor de doorgaande rijbanen. In het knooppunt zijn de ooit bedoelde klaverlussen nog te herkennen, waaruit op te maken is dat het knooppunt bedoeld was als een klaverturbine met één turbineboog, die reeds bestaat, vergelijkbaar met het knooppunt Hattemerbroek.

Geschiedenis
Reeds in 1957 werd de toenmalige rijksweg 19 (A4) opgenomen in het rijkswegenplan en in 1965 werd hiervoor een tracébesluit genomen. In 1968 werd begonnen met de bouw van de aardenbanen tussen Delft en het knooppunt Kethelplein, waarvan de bouw in 1976 is stilgelegd.

Ondertussen werd op 5 juni 1967 de A20 opengesteld tussen Vlaardingen-West en Schiedam, op hetzelfde moment dat de A4 tot aan Pernis werd opengesteld, inclusief Beneluxtunnel. Het knooppunt en toeleidende wegen werden dus op dezelfde dag opengesteld. Op 11 mei 2002 opende de tweede Beneluxtunnel, en kreeg de snelweg 4×2+1 rijstroken (met een wisselstrook).

Toekomst
In de loop van de geschiedenis zijn er tal van plannen geweest om de ontbrekende schakel van de A4 tussen Delft en knooppunt Kethelplein alsnog aan te leggen. Eind 1985 stemde de tweede kamer in met de aanleg van de snelweg, waarna in 1992 werd gestart met de MER-procedure. In 1993 volgde de startnotitie en in 1996 de trajectnota. Eind 1996 was het kabinetsstandpunt om de A4 op maaiveld aan te leggen, zoals ooit bedoeld was in de jaren 60. Eind 1998 bleek dat de financiën voor de A4 weggesluisd waren naar spoortunnels, waarna rijkswaterstaat in 2003 verder ging met de MER. In dat jaar werd € 475 miljoen opgenomen voor de aanleg van de A4. In 2004 volgt opnieuw een startnotitie, maar later dat jaar wordt de aanleg vertraagd vanwege jurisprudentie over luchtkwaliteit. In 2006 werd het A4-convenant getekend, inclusief de gemeentes Schiedam en Vlaardingen. In 2007 waren de geschatte kosten opgelopen naar € 670 miljoen en in 2009 wordt het ministersstandpunt vastgesteld; 3+2 rijstroken en deels in een tunnel. De kosten lopen hierbij verder op naar € 891 miljoen voor 7 kilometer. In de eerste helft van 2010 moest het ontwerp-tracébesluit volgen, waarna in de tweede helft van 2010 het tracébesluit moet volgen. De aanleg zou dan tussen 2011 en 2015 plaats moeten vinden. Vanwege de val van het kabinet Balkenende IV lijkt de aanleg vertraging op te lopen.

Met de aanleg van de A4 wordt het knooppunt Kethelplein aangepast. Hiervoor zijn 3 varianten, allen met een onconventioneel ontwerp.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A4 knooppunt Kethelplein – Vlaardingen-Oost: 122.600
A20 Vlaardingen – knooppunt Kethelplein: 83.700
A20 knooppunt Kethelplein – Schiedam-Noord: 141.700

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *