Joure

Knooppunt Joure
Kruisende wegen
Type rotonde

Opengesteld 1973
Het knooppunt Joure is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als rotonde. Het is opvallend daar het één van de weinige knooppunten in Nederland is die geen enkele ongelijkvloerse relatie kent (een andere was tot 2009 het knooppunt Julianaplein). Het is gelegen bij Joure in de provincie Friesland, waar de A6 op de A7 eindigt.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het stadje Joure, dat direct ten noorden van het knooppunt ligt. De stad Heerenveen ligt 6 kilometer naar het oosten.

Inrichting
Knooppunt Joure is een driestrooks rotonde met een bypass voor verkeer vanaf Emmeloord richting Heerenveen en vanaf Sneek richting Emmeloord. Aan de zuidkant van de rotonde eindigt de A6, aan de westkant sluit de A7 naar Sneek aan, aan de oostkant de A7 naar Heerenveen. Aan de noordkant sluit de Geert Knolweg aan, een hoofdweg Joure in. Het midden van de rotonde is gelandscaped. De rotonde heeft een diameter van 250 meter en ligt op zeeniveau. Geen van de aansluitende takken is met verkeerslichten geregeld.

Geschiedenis
Op 17 juni 1940 opende de weg van Sneek naar Joure met één rijbaan en op 23 december 1950 opende de weg verder naar de Stobbegaasterweg in Heerenveen. In 1959 werd een tracébesluit genomen om een autosnelweg tussen Lemmer en Joure aan te leggen, waarna op 20 juni 1973 de snelweg opende tussen Lemmer en Joure, destijds als A50. Dat is ook de opleverdatum van het knooppunt Joure. Op 19 november 1975 werd de bestaande weg tussen Joure en Heerenveen verbreed naar een 2×2 autosnelweg. Op 29 juli 1979 werd de A7 opengesteld als autosnelweg tussen Sneek en Joure, inclusief de nieuwe Prinses Margriettunnel. De rotonde was destijds 3-strooks, met een vierde weefvak. De rotonde was in de ongevallenstatistieken een waar zorgenkindje, en dat heeft ertoe geleid dat er vaak aanpassingen zijn gepleegd aan de configuratie van dit verkeersplein. In 1983 werd de rotonde werd versmald naar 2 rijstroken, terwijl in 1990 de derde rijstrook terug kwam en de voorrang werd omgedraaid. Na 2000 zijn er twee bypasses langs de rotonde gelegd, vanaf Sneek naar Emmeloord en vanaf Emmeloord naar Heerenveen.

Toekomst
Op de aansluitende wegvakken van knooppunt Joure staat vaak file. Dit komt omdat het verkeer vanaf Heerenveen vrijwel ongehinderd de rotonde op kan rijden, daarmee het verkeer vanaf Sneek dat richting Heerenveen wil blokkerend. De doorstroming is daardoor vaak het slechtst vanuit Sneek, ondanks dat deze tak een stuk rustiger is dan die vanuit Emmeloord of Heerenveen. Tussen 2011 en 2014 wordt de rotonde omgebouwd tot een volwaardig, ongelijkvloers knooppunt.

Verkeersintensiteiten
Verkeersintensiteiten 2006, in werkdaggemiddelden;

A6 Sint Nicolaasga – knooppunt Joure: 34.300
A7 Joure-West – knooppunt Joure: 23.600
A7 knooppunt Joure – Oudehaske: 54.100

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *