Hattemerbroek

Knooppunt Hattemerbroek
Kruisende wegen
Type Klaverturbine

Opengesteld 1977
Het knooppunt Hattemerbroek is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als klaverblad met één directe verbindingsboog. Bij het knooppunt kruisen de rijkswegen 28 en 50 elkaar, waarbij de A50 overgaat in de N50. Het knooppunt ligt in de provincie Gelderland.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het dorp Hattemerbroek, dat ongeveer 1 kilometer ten zuiden van het knooppunt ligt. Andere plaatsen in de omgeving zijn Hattem, Wezep en Zwolle.

Inrichting
De A28 komt vanaf Amersfoort in het zuidwesten, met 2×2 rijstroken en loopt naar het noordoosten, naar Zwolle. De A50 komt vanaf het zuiden, uit Apeldoorn en buigt hier naar het noordwesten af en gaat over in de 2+1 N50 naar Kampen. Er is een directe boog vanaf Zwolle richting Apeldoorn met 2 rijstroken die met een taper op de A50 uitkomt. De overige interne verbindingen gaan via een klaverlus. De verbinding van Apeldoorn richting Zwolle is een tweestrooks boog, die via een taper op de A28 uitkomt.

Inrichting
De A28 komt vanaf Amersfoort in het zuidwesten, met 2×2 rijstroken en loopt naar het noordoosten, naar Zwolle. De A50 komt vanaf het zuiden, uit Apeldoorn en buigt hier naar het noordwesten af en gaat over in de 2+1 N50 naar Kampen. Er is een directe boog vanaf Zwolle richting Apeldoorn met 2 rijstroken die met een taper op de A50 uitkomt. De overige interne verbindingen gaan via een klaverlus. De verbinding van Apeldoorn richting Zwolle is een tweestrooks boog, die via een taper op de A28 uitkomt.

In het noordwestkwadrant ligt een klein meertje, wat gebruikt is ten tijde van de aanleg om de zandlichamen mee aan te leggen. Het knooppunt ligt op 4 meter boven zeeniveau, en naar het zuiden toe stijgt de A50 over de Veluwe naar zo’n 40 meter hoogte. Vanaf de weg is deze stijging echter amper zichtbaar. Parallel aan de A28 richting Zwolle ligt een rangeerbaan, de enige in het knooppunt.

Een viaduct van de Hanzelijn loopt vlak langs het knooppunt, en buigt hier af vanaf Zwolle richting Kampen en Lelystad. Alleen de rijbaan op de A50 vanaf Kampen naar Apeldoorn is breed genoeg voor 2 rijstroken plus een uitvoegstrook. De rijbaan vanaf Apeldoorn richting Kampen kent één doorgaande rijstrook en één uitvoegstrook. Beide viaducten over de verbindingsboog Zwolle – Apeldoorn zijn dan wel weer voorbereid op 2×2 rijstroken.

Het knooppunt meet 500 bij 550 meter tussen de buitenste verbindingsbogen.

Geschiedenis
Knooppunt Hattemerbroek met het viaduct van de Hanzelijn.
Foutieve vermelding van A50 richting Zwolle. Dit moet A28 zijn.Reeds in 1957 werd begonnen met de aanleg van de aardenbaan voor de A28 tussen Wezep en de IJsselbrug. Dit werd op 14 november 1958 opengesteld met één rijbaan, de tweede opende pas op 14 mei 1970, samen met de nieuwe IJsselbrug. Op 21 november 1977 opende de A50 tot aan het knooppunt Hattemerbroek, waarmee er sprake was van een knooppunt tussen twee snelwegen.

Pas in 1985 werd begonnen met de aanleg van de N50 ten noorden van knooppunt Hattemerbroek, richting Kampen. Op 4 oktober 1988 werd dit stuk opengesteld met 1×2 rijstroken. Op 25 november 2006 werd de N50 aangepast opgeleverd met 2+1 rijstroken, maar deze beginnen pas een paar honderd meter na het knooppunt Hattemerbroek.

Eind 2009 is op het knooppunt de nieuwe bewegwijzering autosnelwegen geplaatst, met in eerste instantie met foutieve wegnummers. Vanaf de A50 en N50 werd respectievelijk de A28 richting Amersfoort en de A28 richting Zwolle abusievelijk als A50 bewegwijzerd. Dit is kort daarna aangepast.

Toekomst
Er wordt in de regio veel gesproken over een ombouw van de N50 naar autosnelweg, maar concrete plannen zijn hier vooralsnog niet voor.

Wel wordt de A28 vanaf knooppunt Hattemerbroek tot Zwolle-Zuid verbreed van 6 naar 8 rijstroken, hierbij wordt de vluchtstrook op de IJsselbrug opgeofferd. De verwachting is dat de invoegfiles dan sterk zullen afnemen. De huidige taper vanaf de A50 naar de A28 naar Zwolle zorgt regelmatig voor opstoppingen in de ochtendspits.

Verkeersintensiteiten
intensiteiten 2006 in motorvoertuigen per etmaal (werkdag):

A28: Hattemerbroek – Zwolle-Zuid: 116.000
A28: Wezep – Hattemerbroek: 62.000
A50: Hattem – Hattemerbroek: 57.000
N50: Hattemerbroek – Kampen-Zuid: 24.000

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *