Europaplein (Groningen)

Knooppunt Europaplein (Groningen)
Kruisende wegen
Type diamant-aansluiting

Opengesteld 1986
Het knooppunt Europaplein is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als een reguliere afrit, een diamantaansluiting. Het knooppunt heeft zijn functie verloren sinds de opening van het knooppunt Euvelgunne. Hier kruisden vroeger de N7 en A7 in het zuiden van de stad Groningen in de gelijknamige provincie Groningen.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is simpelweg vernoemd naar Europa. De naam Europaplein komt wel vaker in Nederland voor, bijvoorbeeld het knooppunt Europaplein in Maastricht.

Inrichting
Het knooppunt is een reguliere afrit met verkeerslichten geregeld. De autoweg N7 gaat met een viaduct over het kruispunt heen. Voorheen eindigde de A7 ten zuiden van het Europaplein. Van en naar het oosten moet men via een parallelbaan naar de aansluiting Bornholmstraat. Vroeger kon men direct de N7 op. Vanuit het Europaplein gaat de Europaweg Groningen in, één van de belangrijkste invalswegen van de stad. Het knooppunt ligt op circa 2 meter boven zeeniveau.

Geschiedenis
Midden 1973 opende de A7 tussen Engelbert en Hoogezand met 2×2 rijstroken. In 1986 opende het deel vanaf het Europaplein tot het Damsterdiep als N28/N46, later zou dit enkel de N46 worden. Het knooppunt Europaplein is, net zoals het knooppunt Julianaplein, nooit ongelijkvloers geweest. In eerste instantie was het een verkeersplein, later is er een fly-over gekomen voor het verkeer van de zuidelijke rondweg.

Op 1 februari 2009 opende de nieuwe N7 vanaf het nieuwe knooppunt Euvelgunne tot aan de oude A7 als autoweg, deels binnen de bebouwde kom. Daarmee kwam de A7 tussen de nieuwe N7 en het knooppunt Europaplein als autosnelweg te vervangen, alhoewel hij niet is afgebroken. De functie van het knooppunt Europaplein werd hierna ook gereduceerd tot reguliere afslag.

Toekomst
Er wordt al jaren gepraat over een oplossing voor de verkeersproblemen op de N7. Het deel door Groningen is het drukste punt van de gehele rijksweg 7 met meer dan 80.000 voertuigen per etmaal. Er waren diverse plannen, waarbij een oplossing om de A7 ten zuiden van Groningen langs te leggen met een tunnel onder het Paterswoldermeer het niet haalden vanwege de hoge kosten en het gebrek aan oplossend vermogen, daar het grootste deel van het verkeer op de N7 uit Groningen zelf komt.

Het voorkeursalternatief gaat uit van een verbreding en verdieping van de N7 op het bestaande tracé. Het knooppunt Julianaplein wordt daarbij ongelijkvloers gemaakt en de N7 wordt verbreed naar 2×3 of 2×4 rijstroken. Het deel door Groningen wordt verdiept, maar de A7 gaat met een fly-over over het Julianaplein heen. Tussen het knooppunt Europaplein en het knooppunt Euvelgunne komt de A7 verhoogd te liggen.

Verkeersintensiteiten
Weg van naar int. 2006
knooppunt Europaplein Westerbroek 39.400[4]
Groningen-Helpman knooppunt Europaplein 86.700
knooppunt Europaplein Afrit N46 Delfzijl 40.200

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *