De Hoek

Knooppunt De Hoek
Kruisende wegen
Type splitsing

Opengesteld 2003
Het knooppunt De Hoek is een knooppunt in Nederland, uitgevoerd als splitsing. Het knooppunt ligt bij de luchthaven Schiphol in de provincie Noord-Holland. Hier splitst de A5 van de A4 af.


Grotere kaart weergeven

Naamgeving
Het knooppunt is vernoemd naar het voormalige buurtschap De Hoek, wat nu een kantorenpark ten westen van het knooppunt is.

Inrichting
Het knooppunt De Hoek is een splitsing met vlak daarbij de aansluiting Hoofddorp op de N201 als halfklaverblad, zodat de situatie enigszins vergelijkbaar is met het nabijgelegen knooppunt Burgerveen. De A4 is de hoofdrichting, de A5 splitst daar vanaf met tweestrooks verbindingswegen. Vanuit Amsterdam bevindt zich een vlechtwerk in verband met de aansluiting Hoofddorp. De A4 telt vanuit het zuiden 2×5 rijstroken die overgaat in 2×4 rijstroken richting Amsterdam, de A5 telt 2×2 rijstroken en loopt parallel aan de Polderbaan, een landingsbaan van Schiphol. Direct ten oosten van het knooppunt bevindt zich de luchthaven Schiphol. Ten noorden van het knooppunt gaat de spoorlijn Amsterdam – Den Haag ondergronds. Het knooppunt ligt circa 3 meter beneden zeeniveau.

Geschiedenis
De A4 opende reeds op 25 juni 1938 voor het verkeer tussen Amsterdam en Sassenheim, wat in 1966 werd vervangen door een nieuw tracé met 2×3 rijstroken. Toen werd ook de Schipholtunnel opengesteld. In 1987 en 1988 is het deel tussen het knooppunt Badhoevedorp en Hoofddorp verbreed naar 2×4 rijstroken en in 1998 opende de tweede Schipholtunnel, zodat er 2×4 plus 2×2 weefvakken beschikbaar waren. In 1999 begon de aanleg van de A5 en op 8 november 2003 opende de A5 tussen het knooppunt De Hoek en het knooppunt Raasdorp voor het verkeer. Vanaf dat moment is er sprake van het knooppunt De Hoek in zijn huidige vorm.

Toekomst
In 2010 is een tijdelijke verbindingsweg in gebruik tussen de A4-Re en de A5-Re voor de verbinding A10 -> A9 die tijdelijk ontbreekt in het knooppunt Badhoevedorp. Het is niet de bedoeling dat deze verbindingsweg permanent in gebruik blijft; wanneer de werkzaamheden voor de aanleg van spitsstroken op de A9 zijn afgerond zal de oude situatie worden hersteld.

Er zijn geen concrete plannen om het knooppunt of de toeleidende wegen aan te passen. Tussen 2010 en 2012 wordt wel de aansluiting Hoofddorp een stukje naar het zuiden verplaatst.

Verkeersintensiteiten
Weg van naar int. 2006
Schiphol knooppunt De Hoek 145.500
knooppunt De Hoek Hoofddorp 182.500
knooppunt De Hoek knooppunt Raasdorp 37.500

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *